Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uffejl
Hej! är det enkelt att montera in en helt ny bensinvärmare i en 745a GL 88B?????? jag har funnit två olika nya kompletta bensinvärmare till lågt pris en ser ut som en termos och den andra är en platt modell, jag behöver få råd av någon här så jag inte gör et onödigt köp, mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Följer det med monteringsanvisning bör det inte vara några problem...
av Peter.H
Lite sent svar,,, men iaf den termosliknande värmaren är troligt en Volvo flygmotor/Ardic värmare, som är en bra och pålitlig värmare som jag själv nyligen eftermonterade utan större problem och fungerar kanonbra.

Och har du ännu inte gjort slag i saken och behöver lite monteringsanvisning för en sådan är det bara att höra av sig,, har lite info liggandes. :-)
av uffejl
Hej! ditt svar är ej försent även fast jag ej ljust nu har något att montera in, behöver man dra extra eller nya bränsleledningar/rör????? var och hur kopplade du in elen????? rör och slangar in till kylsystemet med mera????? är det ide och svårt att plocka loss någon värmare på en bil på någon skrot????? har du hela monteringsanvisningen till tärmosvärmaren????? om ditt svar är ja så får du gjärna maila över den till mig på [email protected]
av Peter.H
Nej det är faktiskt inte så svårt att själv montera en bränsledriven värmare och ett flertal finns även att hitta bland annonser för runt 1000-1500:- där jag själv hittade mina fullt fungerande värmare.

Tillse gärna att den är så komplett som möjligt, vilket klart underlättar monteringsjobbet, efter det jag hört erfarit bör man dra en egen bränsleledning från tanken och själva genomgången för detta om den inte följer med så finns denna för ett par hundra hos en värmarverkstad.

Med elen så är det mesta färdigdraget till både bränslepump som vattenpump, sedan är till plus och minus på batteriet, plus några kablar som dras in i kupén till tidur samt till fläkten.

Likaså med inkopplingen till kylsystemet så kopplas denna i serie med ingående kylslang in till kupén och som sagt en komplett sats är att föredra alternativt lägga ner lite tid att själv demontera tilltänkt anläggning på en skrot, så man även vet exakt hur det ser ut monterat.

Jo själv har jag lite anvisningar om dess uppbyggnad och viss vägledning till 740/940, men är mycket universiell och denna kommer även att läggas ut under frågor och svar av ansvariga här...
av uffejl
Hej! kan du berätta mera hur man gör med bränsletillförseln???? ska man borra hål i tankarmaturen och föra in ett extra rör där????? hur gorde du????? om man väljer befintliga ledninga hur gör man då????? hade du garage att hålla till i????? jag har bara möjlighet att skruva ute, kan man hålla till i en gör det självhall och exempelvis dra en extra bränsleledning från tank till värmare????? mvh från ulf.

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]