Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Jag har en ac som ej går, jag funderar på att laga den.Den jag har kallas tydligen ECC.Vad jag funderar på är vilken nytta jag har av den.Sommarn står jag ut med utan,men är den till någon nytta vid defrost eller när bilen är fuktig inuti.Jag pratade med en kille med BMW han påstår att hans ac defrostade rutorna snabbt samt även torkade bilen i kupen?
av Glidan
Snälla svara ni som vet hur ECC:n funkar,nu är jag i slag för att fixa allt bortglömt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om du själv anser att du inte behöver den så är det ju helt klart billigast att strunta i att laga den........
av Glidan
Du har missuppfattat,jag frågade om det fanns ngn annan användning av den än bara kylning på sommaren.
av LaRy
Det är ingen tvekan om att AC + värme samtidigt ger ett helt fantastiskt sätt att ta bort imma i bilen. Funktionen blir i princip den samma som i avfuktaren som man använder i hemmet. Först tar man in den fuktiga relativt kalla uteluften som avfuktas, kondenseras på kylelementet. Därefter går luften vidare och värms i efterföljande värmelement. Att värma upp en redan avfuktad luft innebär att dess luftfuktighet blir mycket låg. Vi är ibland 3 svettiga människor som springer i skogen och kliver in i bilen en regning dag. Har jag både kyla och värme igång blir det inte ens imma på sidorutorna bak.
av Glidan
Ursäkta Fluffen att jag skrev för kort svar,vad jag vill veta är vad en ECC kan göra.Mitt största problem är fukten i bilen. Jag har bra kontakter med kylmontörer o kan få hyfsade priser så det är inte omöjligt för mig att laga den.Men jag vill inte laga den varje år (vi har bara 10 varma dagar om året) jag inbillar mig att en bil ac fordrar service hela tiden,hur länge går den.Är det ngn som har haft en fungerande AC ngn längre tid
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det är ju trots allt ett gammalt system vi pratar om så visst kräver detta mera underhåll det är helt normalt. :D
av LaRy
Själva AC'n bör inte ha några större problem. Det är viktigt att spola genom kylargrillen vintertid, saltade vägar och aluminium i AC går ej ihop. Detta gäller även nya bilar, spola inte bara under mot rost, spola mycket genom grillen. Systemet bör även motionera (köras) vintertid. Jag har ett eftermonterat system som jobbat tekniskt felfritt sedan 1996. Jag har fyllt på 3 eller 4 gånger inkl. en konvertering till 134a.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja, kondensorn får mycket stryk där framme.
Är heller inte ovanligt med torra o-ringar om inte systemet körts på länge.
av OttO37
LaRy skrev:Själva AC'n bör inte ha några större problem. Det är viktigt att spola genom kylargrillen vintertid, saltade vägar och aluminium i AC går ej ihop. Detta gäller även nya bilar, spola inte bara under mot rost, spola mycket genom grillen. Systemet bör även motionera (köras) vintertid. Jag har ett eftermonterat system som jobbat tekniskt felfritt sedan 1996. Jag har fyllt på 3 eller 4 gånger inkl. en konvertering till 134a.
Har en 740 GL 87:a med AC och det sitter en el-fläkt monterad framför kylaren.. Är det bara o spola på även då under vintertid utan att elfläkten tar stryk..

Är inte så van med dessa påfund som AC o så

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]