Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Körkort togs för drygt en vecka sedan, och igår inhandlades en fin röd Volvo 740 gl för 13500 kronor! Glädje!

Enligt snubben jag köpte den av (typ den andra ägaren :-) så har en hel del gjorts på bilen (1990, rullat 22185 mil), som byte av bromsar, parkeringsbroms, vindruta fram, tankarmatur och en del annat mindre jox. Allt med kvitto. Även kamrem ska ha ersatts, för cirka 1000 mil sedan. Här fattas dock kvittens. Bilen känns hyfsat rapp och fin i mekaniken, inga missljud, och den går bra vad jag kan avgöra. Lite rost finns under någon skärm, annars är den fin, och lacken är blank.

Till min fråga: Ska jag kontrollera något direkt, eller ska jag bara tuta och köra under hösten och vintern? Finns det något man kan göra i förebyggande syfte? Byta tändstift? Olja? Filter? Jag har ingen koll på bilar/motorer, men misstänker att jag sakta men säkert kommer att få det med tanke på att valet fallit på en äldre beggad bil. ;-)

Hur som helst: Just nu känns livet underbart! :-)

Edit: Det viner/susar lite om bilen när den är igång, ägaren påstod att det var bränslepumpen. Kan det stämma? Ljudet verkar komma från undersidan av bilen, inte motorrummet.

Mvh /Peter
Användarvisningsbild
av Fluffen
Är bilen servad som den ska så är det bara kolla vätskenivåerna och köra. :D Om kamremmen är bytt så ska det vara en etikett påklistrad någonstans på/i bilen. (Folk kan sätta dem överallt.) :lol:
av metica
Grymt! Här ska köras bil! :-D

Det sitter ingen etikett i anslutning till kamremskåpan iaf, så det glädjer mig att du skriver att folk kan sätta dem lite varstans. Bara att leta.

Hittade för övrigt en trevlig guide hur man putsar upp bakljusplasten. Ska begagnas asap.

Hur är det med bilskrotar. Är det bara att svänga förbi, eller finns det några bra webbaserade kataloger över delar? Dock är det inte lätt att veta vad delarna heter. :-/
Användarvisningsbild
av Fluffen
På en 240 jag köpte hade de klistrat etiketten i handsfacket. :D

Vad gäller bilskrotar så har du ju bl a http://www.bildelsbasen.se knappa bara in ditt reg nummer så hittar du rätt delar till din bil.
av metica
Haha, logiskt att sätta etiketten där. :lol:

Databasen är suverän. Hittade vad jag sökte direkt!

Tack!
av Kena
Grattis till kapet. Susande under bilen, under förarsätet är säkert pumpen, börja leta efter en ny pump för börjar bilen tjuvstanna når inte kolen ned till rotorn på pumpen och du åker på ett pumpbyte hursomhelst. Min hade gått ca. lika långt som din när jag bytte pump första gången.
Annars behöver du nog inte göra så mycket mer än njuta av fartvinden :lol: , byta olja kan du ju göra när den börjar bli svart och sedan var 1000:de mil(det brukar gå fort när man nyligen fått lappen)
Användarvisningsbild
av lilleman
grattis till ditt bilköp hoppas du blir nöjd min 740 gl 90 har snart rullat 42000 mil utan några större problem :D mvh/roger
av metica
Tackar för gratulationer och hjälp! Guld värt.

Ytterligare minst 20 000 mil vore högst önskvärt. Jag antar att det har att göra med hur väl man sköter om pärlan.

Pumpbyte ska vara relativt enkelt om man inte har tummen mitt i handen. Så det kan bli aktuellt rätt snart. Undrar vad en ny kan kosta. Ska kolla upp det.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]