Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 745 SE-1992. Hade problem sommaren 2006 med att motorn helt tappade kraft. Mekonomen felsökte bilen i en vecka utan att hitta problemet. Bilia bytte sedan bränslefilter, bränslepump, tankarmatur, och lambdasond (kostade 9.000 kr...). Sedan dess har allt varit bra, tills nu...

Nu har liknande problem dykt upp. Vid olika tillfällen tappar bilen all ork, sen kan den gå bra en stund, sen får den ingen kraft längre. Mekonomen har felsökt i tre dagar; bytt bränslefilter, kollat att trycket är tillräckligt osv. Men de hittar inte felet. Jag har svårt att tro att pump, tankarmatur osv. kan vara slut efter bara ett drygt år.

Vad kan det vara för fel? Tacksam för all hjälp. Börjar bli frustrerad och förtvivlad...
Bromma-Uffe skrev:Jag har en 745 SE-1992. Hade problem sommaren 2006 med att motorn helt tappade kraft. Mekonomen felsökte bilen i en vecka utan att hitta problemet. Bilia bytte sedan bränslefilter, bränslepump, tankarmatur, och lambdasond (kostade 9.000 kr...). Sedan dess har allt varit bra, tills nu...

Nu har liknande problem dykt upp. Vid olika tillfällen tappar bilen all ork, sen kan den gå bra en stund, sen får den ingen kraft längre. Mekonomen har felsökt i tre dagar; bytt bränslefilter, kollat att trycket är tillräckligt osv. Men de hittar inte felet. Jag har svårt att tro att pump, tankarmatur osv. kan vara slut efter bara ett drygt år.

Vad kan det vara för fel? Tacksam för all hjälp. Börjar bli frustrerad och förtvivlad...
Med tanke på att Mekonomen mätt bränsletrycket och att detta var ok, kan man utesluta pump, filter.
Vad har du för motor? Enklare att hjälpa till om man vet vad du har!
av Bromma-Uffe
Jag skäms, men jag vet inte exakt vilken motor det är. Bilen är hos Mekonomen för närvarande. Det enda jag kan säga är följande:

* Volvo 745-883 Gl/SE-pkt, manuell växellåda.
* Årsmodell 1992. Ser ut som en 945:a, trots att det är en 745:a. Enligt uppgift den sista varianten av 745 som Volvo byggde.
* Effekt 85 DIN (enligt registreringsbeviset).
* Kan ha beteckningen 2,3 men det är en gissning.
* Trol. 116 hk, också en gissning.

Ledsen att jag inte kan ge mer specifika uppgifter på en så viktig fråga!

Tack på förhand för alla goda råd!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bromma-Uffe skrev:Jag skäms, men jag vet inte exakt vilken motor det är. Bilen är hos Mekonomen för närvarande. Det enda jag kan säga är följande:

* Volvo 745-883 Gl/SE-pkt, manuell växellåda.
* Årsmodell 1992. Ser ut som en 945:a, trots att det är en 745:a. Enligt uppgift den sista varianten av 745 som Volvo byggde.
* Effekt 85 DIN (enligt registreringsbeviset).
* Kan ha beteckningen 2,3 men det är en gissning.
* Trol. 116 hk, också en gissning.

Ledsen att jag inte kan ge mer specifika uppgifter på en så viktig fråga!

Tack på förhand för alla goda råd!
Den informationen räcker för mig! Du har en motor som heter B230F, 85 kW (115hk).
LMM (luftmassemätaren) kan vara en felande länk.
Din bil har ett diagnossystem som du enkelt själv kan kontrollera felkoder med. Det svåra momentet är att öppna motorhuven! :wink:

Om inte Mekonomen hittar felet denna gången heller, så kan i försöka göra dig tell en bilmekaniker istället... Du sparar många sköna slantar på det. :)
av Bromma-Uffe
Tack Jonas för de goda råden!

Jag har väldigt goda erfarenheter av Mekonomen, förutom detta ärende och det liknande ärendet förra sommaren. I övrigt verkar de vara väldigt duktiga. Fast billigt är det ju inte... :(

Att bli egen mek skulle vara toppen.

Jag ska kolla upp det där med luftmassemätaren på måndag. Min far (gammal 740-räv, 37.000 mil) tipsade om att det kan vara avlagringar i systemet. Jag har inte haft i några tillsatser i bensinen. Han trodde att "Kemetyl Akut" + "Kemetyl bensintillsats" + K-sprit eventuellt kunde lösa problemen. Vad tror du om det?

mvh Ulf
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bromma-Uffe skrev:Tack Jonas för de goda råden!

Jag har väldigt goda erfarenheter av Mekonomen, förutom detta ärende och det liknande ärendet förra sommaren. I övrigt verkar de vara väldigt duktiga. Fast billigt är det ju inte... :(

Att bli egen mek skulle vara toppen.

Jag ska kolla upp det där med luftmassemätaren på måndag. Min far (gammal 740-räv, 37.000 mil) tipsade om att det kan vara avlagringar i systemet. Jag har inte haft i några tillsatser i bensinen. Han trodde att "Kemetyl Akut" + "Kemetyl bensintillsats" + K-sprit eventuellt kunde lösa problemen. Vad tror du om det?

mvh Ulf
Bensintillsatser gör säkert sina saker... Men, jag är osäker på om det hjälper! Skadar ju aldrig att testa! Du blir en erfarenhet rikare!
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag funderar på om inte svänghjulsgivaren kan vara skitig? Den sitter
i så fall på svänghjulskåpan vid motorns bakkant med en 10mm nyckel,
dra den försiktigt rakt upp.
av Bromma-Uffe
Tack för alla goda råd hittills!

Jag ska kolla upp allt detta, antingen själv eller be grabbarna på Mekonomen. Om de inte redan har kollat detta. Det är ju onekligen konstigt att så erfarna killar inte lyckas lokalisera felet. De sa att detta är ett mycket ovanligt fel, som ingen verkade ha direkt erfarenhet av...

Är det svårt att kolla luftmängdmätaren samt svänghjulsgivaren själv?

Jag har Haynes reparationshandbok, men har ganska liten erfarenhet av eget mek.arbete på deh här nivån.

vänliga hälsningar Ulf
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Bromma-Uffe skrev:Tack för alla goda råd hittills!

Jag ska kolla upp allt detta, antingen själv eller be grabbarna på Mekonomen. Om de inte redan har kollat detta. Det är ju onekligen konstigt att så erfarna killar inte lyckas lokalisera felet. De sa att detta är ett mycket ovanligt fel, som ingen verkade ha direkt erfarenhet av...

Är det svårt att kolla luftmängdmätaren samt svänghjulsgivaren själv?

Jag har Haynes reparationshandbok, men har ganska liten erfarenhet av eget mek.arbete på deh här nivån.

vänliga hälsningar Ulf
Nej, det är inte svårt! Det enda du behöver är ett multiinstrument (finns på Biltema för under hundringen). Sedan kopplar man bl.a. loss kontaktstycket och mäter. Du kan få utförligare instruktioner med rätt mätvärde etc. om/när du har förutsättningarna.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]