Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er,

Bilen:
745 GL
-88
Manuell
Motor (kan inte beteckning men den vanliga motorn)
Inga extra lull-lull på bilen såsom el-spegla, c-lås eller annat.
Original alu-fälgar

Nyligen bytt på verkstad: Bromsok fram, skivor o belägg fram. Kollat så att alla hjulen sitter ordentligt fast.

Problemet:

När jag backar med bilen och ska till att svänga så börjar det hugga/hoppa/skaka i bilen. Detta är enbart när jag svänger vid backning inte när jag kör framåt och svänger.

Tacksam för svar!
av ank9
Vilken tillfällighet att du skrev din tråd idag. Jag lånar den lite så slipper jag skapa ytterligare en...
Jag tror jag har samma problem som du och det uppstod första gången igår kväll.
Har du testat att vrida på ratten när bilen står still? I vissa lägen skakar det då som du beskriver på min bil.
Jag har i helgen bytt vänster bromsok samt styrled och spindelled, båda på höger sida om det kan vara väsentligt för att svara på vad det kan vara.

Min bil är en 745 -91 med Girling ABS-bromsar
av ank9
Hittade denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2232

I sista inlägget ges tipset att lufta servostyrningen genom att vrida ratten till ytterlägena några gånger. Jag var precis ute och testade att göra så och det verkar som att det hjälpte mig att få problemet löst!
av Aouseus
Ank9>

Verkar vara samma grej för mig, var inne o balanserade däcken och gjorde en framvagnsinställning igår eftermiddag. Efter det så gjorde jag några fickparkeringar där man så att säga fick jobba med ratten och det verkar precis som du säger göra det hela lite bättre... *hoppas hoppas*

Har nu bara ett envist brummande vid hastigheten 80-105 som jag vill bli av med också (därför jag var inne och balanserade däcken samt framvagnsinställningen men icke) hoppas fortfarande på att det är hjulen som gör detta...

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]