Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av K.Björkman
Hej! Tänkte höra ifall det är någon som har svetsdiffat sin 940? Tänkte nämligen göra det på min då den ska spendera all sin tid på antingen isen eller ute i skogen..:)
Så jag undrar ifall man måste ta ur klumpen för att kunna svetsa? Eller kan man låta drivaxlarna sitta kvar och göra det på plats, med klumpen kvar i bakaxeln?
Är inte så insatt i området, hoppas ni har överseende..;)

MVH Kristofer
av kvist86
ja du kan ha allt kvar i bakaxeln, gör rent dreven som du ska svetsa redigt så du inte får porer så håller det mycket bättre.
av Addekarlsson
Och svetsa inte med mig. Svetsa med pinne, och bränn på massor.
Mig håller inte, det kommer med största sannorlikhet spricka ganska snart.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ryck ur drivaxlarna när du svetsar, värmen är inte bra för härdningen. Jag har kört av en drivaxel efter svetsning, men en vanlig 230A och på isen dessutom. MIG har funkat för mig (:lol:) iaf, men rejält svetsat då...
Användarvisningsbild
av Nexus
ta fram brandsläckaren då oljan brinner bra :-}
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, hypoidoljan luktar ju inte gott från början, och det blir inte bättre när den brinner. :*O/

Men som kvist86 har sagt så är en rengöring bra innan (och efter) svets.
av K.Björkman
Hej! Tack för informationen! Undrar bara en sak till..När man ska göra rent dreven med klump och allting kvar i bakaxeln, ska man använda tryckluft då eller? Finns det något annat sätt att göra rent på? Är väl ganska bökigt att komma åt?

MVH Kristofer
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kallavfettning, skölj med varmvatten. Kanske inte så lämpligt hemma på garageuppfarten...
En burk Bräkleen eller två funkar nog bra annars.

En blöt trasa är bra att skydda kronhjulet med när du svetsar.
av K.Björkman
Kallavfettning? Ok, så det är bara att tömma ur oljan och låta den pluggen vara öppen och sen skölja varmvatten med kalavfettning igenom diffen och låta det rinna ur bara?

MVH Kristofer

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]