Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Tjena alla!

Bilen:
En Volvo 780 Bertone med B204FT från 1990. En 2 liters 16 Valve turbo intercooler med katalysator alltså. Denna bil är utrustad med FET (TCU) system, vilket är ett avancerat turbo+ system, med egen databox för detta.

Problemet:
Den skenladdar så turbomätaren slår i botten direkt.
Detta uppkom efter att vi flyttade å magnetventilen som sköter överladdningen. Då upptäcktes det att den som plockade ihop motorn sist, hade kopplat slangarna fel till magnetventilen. Så när vi monterade allt rätt, var ju tryckklockan för wastegaten skruvad helt åt h*te. Nu är tryckklockan nerskruvad allt som går, så pass så man får på staget på wastegaten bara, och magnetventilen är bytt till en som vi vet fungerar.
Men fortfarande så skenladdar turbon. Ligger jag på femman (OD) i 90 km/h och trycker lite lätt på gasen, så har jag slagit turbomätaren i botten redan på 2300 rpm.

Dessa skenladdningar resulterade i en ganska hård spikning, som blåste toppackningen på fyrans cylinder. Så ikväll börjar jag plocka ner toppen.
Men jag vill ju veta varför jag får detta skenladd innan jag skruvar ihop motorn igen, så jag inte blåser nästa toppackning med. För det kostar en slant att renovera dessa motorer. Är uppe i 9500 kr med allt som behövs nu (planslipning samt slipning av ventiler och ventilsäten, som utförs av Emilsson i Strömsund).
Och nej, inget hände med motorn vad jag vet, för den går bra fortfarande. Men vet detta mer exakt när jag lyft toppen.

Kan oxå säga att boxen för FET fungerar, för det kommer en extra kick i krafterna vid acceleration och varvräknaren når ca 3500-4000 rpm. Så det fungerar ju precis som det ska. Alltså bör inte problemet bero på detta extra system. Men samtidigt är jag osäker, för kopplar jag bort detta system, så laddar turbon som den ska, utan skenladd.
Säg nu inte att jag ska skippa detta system, för det är inget alternativ. Det sitter original på motorn, så då ska det fungera med. Annars har jag inte dessa utlovade 200 hk, som motorn trots allt är specificerad till.

Slangarna till magnetventilen byttes i samband med flytten av den, så slangarna vet jag är fräscha. Använde tjock bränsleslang till detta, så dom kan jag utesluta.

Snälla, kom med förslag på vad det kan vara som kan tänkas orsaka detta skenladd. Jag håller på att bli tokig. Bråkat med detta i över en veckas tid nu.

Tack på förhand!

Mvh/ Adde
Vilken mjukvara har ni?

Tycker ändå det är nice att den t&[…]

Finns det någon beskrivning på hur man[…]

Slog om till 12000 mil idag. I år blir det i[…]

Balans ljudsystem

Varit lite orolig iom denna tråd då […]