Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Styrservot på min 945:a med b230fb motor gnäller när jag kör hårt med bilen och svänger kraftigt i höga farter. Det konstiga är att servot verkar inte må dåligt när jag står stilla eller kör lugnt och rattar mycket.
Om jag öppnar locket till servobehållaren och kollar på vätskan när pumpen har fört oljud så är det en massa småbubblor i, vilket får mig att tro att det finns en läcka någon stans.
Jag har dock aldrig behövt fylla på vätska och nivån ligger på max sträcket. Man ser heller inte att det skulle ha läckt någon stans.
Har någon något förslag på vad det skulle kunna vara?
/MVH Steffe
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kan vara sugsidan på servopumpen, kolla enslutningen så den är tät
och även slangen dit.
av kaffe_koppen
jag ska kolla det.
Tack för svaret.
Användarvisningsbild
av niklas gson
kaffe_koppen skrev:Styrservot på min 945:a med b230fb motor gnäller när jag kör hårt med bilen och svänger kraftigt i höga farter. Det konstiga är att servot verkar inte må dåligt när jag står stilla eller kör lugnt och rattar mycket.
Om jag öppnar locket till servobehållaren och kollar på vätskan när pumpen har fört oljud så är det en massa småbubblor i, vilket får mig att tro att det finns en läcka någon stans.
Jag har dock aldrig behövt fylla på vätska och nivån ligger på max sträcket. Man ser heller inte att det skulle ha läckt någon stans.
Har någon något förslag på vad det skulle kunna vara?
/MVH Steffe
normalt med bublor i oljan det e när den blir överhettad som du får det fenomenet tex om du håller ratten till max åt ett håll då blir oljan varm
rekomenderar att du byter olja i servot den skavara röd o fin e den svart byt ut den direkt..dextron 3 :D olja ska det vara..
av kaffe_koppen
hur går det till när man byter då? är det som en vanlig plugg man skruvar bort och vevar lite med ratten så att oljan trycks ut? Oljan är rätt så svart;)
/Tack för svar
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lossa båda anslutningarna på styrväxeln och veva med ratten. Starta motorn ett par sekunder så får du ut det som är i pumpen. Sätt ihop med nya brickor på banjonipplarna.
Ta det lite försiktigt när du fyller, se till att behållaren inte blir tom. Det är onödigt att piska in luft i den nya oljan. Fyll på, starta ett par sekunder, kolla nivån, starta och gör några fulla rattutslag för att lufta. Det är ingen fara att fylla lite över max sen, det minskar risken för luft i oljan.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]