Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VaCUm
Innan jag kommer till saken tänkte jag ta lite bakgrund:
Natten mot i fredags hade jag ett inbrottsförsök/sabotage mot min bil. Någon/några försökte bryta sig in med skruvmejsel i nyckelhålet. Det gick inte direkt bra och det enda som hände var att låsen förstördes. Jag lyckades ta mig in i bilen med hjälp av ett skohorn i plast som jag sträckte in genom skidluckan så att jag kunde öppna en bakdörr.
Jag lyckades sedan få tag på 2 beg lås som en volvoreparatör gjorde om så att de passade mina befintliga nycklar.

Nu till saken:
Jag har fått tag på ett billigt larm som kommer innom en vecka. Det går även att använda som fjärr till centrallåset vilket jag gärna vill nyttja.

När jag bytte låskolvar såg jag att förardörren saknar servo för låset. Det är iofs ganska självklart då man ändå låser för hand där och resterande dörrar öppnas med centrallåset.

Tänkte därför dra på skroten och skaffa en servo. Tror ni att en från en passagerardörr passar?

Det går redan massor av kablar till dörren. Det är tre kontakter som inte används och jag antar att två är för elhissar bak då de har samma typ av kontakt som till de fram. Kan den sista vara till låsservon eller måste jag dra extra kablar dit för den?

En sista liten detalj:
Då jag är allmänt elektronikgalen insåg jag att jag kan få nytta av min gamla SE T310. Genom att fixa ihop en liten låda med en pic-krets i kan jag troligtvis lådan att beordra den gamla mobilen att skicka ett SMS till mitt vanliga mobilnummer där det står "LARM" när larmet aktiveras. Det är helt klart värt att köpa ett Telia Refill-kort för det.
av Olle S
Hej
Har du någon beskrivning av hur du tänkt göra med mobilen, låter som en cool ide'.Jag har en 945 96:a.
Själv köpte ett billigt larm på Kjell & company som också ska kunna fjärrstyra låset. Servo saknas i förardörren. Köpte ett bakluckeservo på Biltema för ca 80 kr men jag har inte hunnit montera det ännu. Fattar inte heller kopplinsschemat, en förfärlig massa sladdar i dörren. Finns också en kopplingscentral nere tv vid förarplatsen som ev har något med saken att göra.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Själva bygget är en dosa som innehåller en hög med kretsar och en liten PIC-processor (cpu, minne m.m. i en lite krets).

När den får en speciell signal (har inte larmet än så jag har inte bestämt mig hur den skall aktiveras) kommer den skicka så kallade AT-kommandon via en seriell kabel till en mobil. Den skickar i sin tur SMSet till mottagaren.

Gällande låsservon. Jag tror inte att det går någon kabel för den till förardörren. Man får helt enkelt lista ut vart kabeln från höger dörr fram går och koppla in sig på den. Det är möjligt att det går en kabel där nere redan men ingen verkar veta vilken.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Nu har jag äntligen fått larmet. Det är många kablar som skall kopplas in på rätt ställe.
Det är några saker jag funderar över inför inkopplingen:
*Hur fungerar bromsljus och blinkers i en 740? Ger reläer/brytare jord för att lampor skall tändas?

*Hur fungerar centrallåset? Vad jag kommer ihåg är det 2 ledare ut till varje servomotor. Växlar den polaritet för att låsa/låsa upp eller är båda + och den tar jord genom fästet?
av Addict
VaCUm skrev:
*Hur fungerar centrallåset? Vad jag kommer ihåg är det 2 ledare ut till varje servomotor. Växlar den polaritet för att låsa/låsa upp eller är båda + och den tar jord genom fästet?
Växlar polarietet. Men du ska ju koppla så att larmet kan låsa och låsa upp bilen?
Då ska du ta en centrallåsmotor och montera i förardörren och den kopplar du direkt på larmet.
Motorn kommer då låsa upp förardörren som då skickar signal till reläna och låser upp resten av bilen.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Addict skrev:
VaCUm skrev:
Växlar polarietet. Men du ska ju koppla så att larmet kan låsa och låsa upp bilen?
Då ska du ta en centrallåsmotor och montera i förardörren och den kopplar du direkt på larmet.
Motorn kommer då låsa upp förardörren som då skickar signal till reläna och låser upp resten av bilen.
Det låter som den enklaste lösningen. Tack.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]