Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Håller på att byta alla vajrar på en volvo 965 med multilinkbakaxel. Undrar någrs saker.

Hur mycket skall man behöva demontera för att få loss wiren som går från handbromsspaken i bilen?

Har nu demonterat hela mittkonsolen och baksätet för att komma åt wiren samt lossat en klamma dom sitter på underredet precis framför bakaxelvaggan (trångt och jävligt).Kan ändå inte dra ut wiren bakåt. Den fastnar mellan underredet och en konsol som är skruvad på insidan av inre tröskellådan och sedan försvinner in mellan bränsletank och underrede.

Den andra frågan är om jag har fått rätt wirar, de är av ett annat utförande än det som satt på bilen. De gamla wirarna med cylindrisk metallhylsa satt ihopklämda i en metallbit där de förgrenar sig från huvudwiren.

den nya högra wiren skall sättas fast med någon typ av stift (som jag inte fick med), den vänstra wiren har samma lilla cylindriska metallhylsa som den gamla wiren.

Jag vet inte vad som är rimlig tidsåtgång för detta jobb men jag har säkert hållt på i 5-6 timmar nu, då har jag förstås rivit ner bromsbackarna på bakhjulen också.

Jag har inte frågat Volvoverkstaden vad de tar, men det borde vara en del, någon som vet?
Användarvisningsbild
av #27
Vad har du för årsmodell på bilen??

Art.nr på nya vajern??

Du måste sänka tanken lite för att få ur vajern.
Lossa fästskruvarna ca 10-15 mm. Dra sedan ner tanken.
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]