Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ska byta den läckande vattenkranen under instrumentbrädan på förarsidan på min 745.

Tog loss den gamla och provade först att lirka in vajern i den nya innan jag vred in den i torpedväggen.

Av någon anledning verkar det inte möjligt eftersom jag inte kunde vrida kranen så mycket jag behövde för att få in den i spåren - vajern var för kort för det?

Har nu istället monterat och vridit kranen på plats först, men nu verkar det istället stört omöjligt att få in vajern i det lilla hålet på kranen?

Hur ska man egentligen gå till väga??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Båda sätten går, men det är inte helt lätt. Jag brukar nog sätta kranen på plats först och kroka i vajern sen. En näbbtång med böjda spetsar är bra. Var försiktig med armen, den går lätt av.
av LaRy
Jag brukar säga att Volvo 740 är nästan byggd för att lagas. Det mesta är lättåtkomligt. Jag har sällan blivit så frustrerad och förbannad som när jag bytte denna kran. Det ser så enkelt ut att man tror man skall kasta in den på 10 minuter. När man väl kör igång skulle man hellre vilja vara en liten apa och inte en 190 cm lång svensk som skall stå på huvudet under instrumentbrädan och få i vajerhelvetet i kranens hål. Om jag inte minns fel så använde även jag en liten plattång med försiktighet.
av pepeng
Tackar för svaren kring detta. Det löste sig så småningom.

På min bil verkar någon ha varit under instrumentbrädan och bråkat en massa tidigare, vilket gjort att det blivit dålig marginal på vajern.

Jag lyckades dra/trycka fram några extra milimeter av vajern till kranen och då gick det bra. Men precis som LaRy skriver - arbetsställningen är inte optimal. (HMM)

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]