Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Loblin
HEJ!

Bytte båda handbromsvajrarna på min 740gl -90 mu i helgen samt att jag i samma veva putsade av skivorna och backarna samt rengorde länkaget som spänner ut backarna (detta för att förra ägarn ALDRIG använd h-bromsen)!! Nu till problemet. Det tar mycket bra på höger hjul men inte alls mycke på vänster (går att snurra med handkraft!!). Kan detta bero på att vajrarna å dess samanfästning i länken på bakaxeln sitter på "fel håll" eller är det bara så att backarna på vänsterhjulet är sletna eller "hala"? Vad jag förstår så måste vajern till v-hjul spännas för att h-hjul också ska spännas?

Rätta mig om jag har fel och kom gärna med tankar och tips!

Tacksam för snabba svar då det snart är tid för besiktning!
av SteffeB
Har du rätt "slavwire" dvs den som går till höger hjul. Finns 2 st olika.
av Loblin
Okaj Hmmmm!
Jo de tror jag de ska va om inte snubben på autoexperten tog fel låda :???:
Är de längden som skiljer ? Vid vilken årsmod bytte de vajer?
av Loblin
Felet avhjälpt!! Backarna på vänsterhjulet va sletna till botten medans backarna på hägerhjulet va bra.....man kan ju undra varför jag inte reagera på de innan :lol:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Loblin skrev:Felet avhjälpt!! Backarna på vänsterhjulet va sletna till botten medans backarna på hägerhjulet va bra.....man kan ju undra varför jag inte reagera på de innan :lol:
Lätt hänt! :lol:
Klart man inte tittar på backarna när man byter vajer! :wink:
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]