Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Loblin
Har nu konstaterat att bränsleläckaget på min nyköpta 740gl -90 kommer från ett av de utgående rören från tanken (tankarmaturen)!
Undrar nu hur pass jobbigt det är att byta denna....vad ska man tänka på osv?
Vart hittar man en ny armatur?
Tacksam för snabba svar då jag ska börja meka imon fredag om jag hittar en ny armatur! / Robin
av Addict
Tja... Är det en sedan du har är det skitjobbigt att ligga i bagaget och skruva.
Du öppnar luckan i bagaget och sedan lär du klippa av alla slangklämmor pga rost.
Lossa kablaget och akta så inte den fastlödda jorden lossnar från armaturen.
Ta en bit trä och hammare för att slå loss låsringen lite försiktigt.
När du lyfter ur armaturen måste du efter en bit vrida den 180 grader för att den ska komma ur tanken.
av Loblin
Addict skrev:Tja... Är det en sedan du har är det skitjobbigt att ligga i bagaget och skruva.
Du öppnar luckan i bagaget och sedan lär du klippa av alla slangklämmor pga rost.
När du lyfter ur armaturen måste du efter en bit vrida den 180 grader för att den ska komma ur tanken.
Okaj!

Har sett att vissa har "låsringen" och vissa som inte ser ut att ha den! Är de olika för olika årsmodeller?
Men nån som har nåt bra förslag vart man hittar en ny armatur? Bor i Växjö som upplysning!
Användarvisningsbild
av igelkottar
Du borde väl ha en bra skrot i närheten och där få tag på en komplett
tankarmatur som är i plast istället.

När du monsterar så underlättar det om du tar på vasselin eller diskmedel
på gummipackningen och lite på gängorna.

Kom bara ihåg att du ska vrida den så att markeringen är kl. 9-3
på armaturen när du vridigt den på plats.
av Addict
Loblin skrev:
Addict skrev:Tja... Är det en sedan du har är det skitjobbigt att ligga i bagaget och skruva.
Okaj!

Har sett att vissa har "låsringen" och vissa som inte ser ut att ha den! Är de olika för olika årsmodeller?
Men nån som har nåt bra förslag vart man hittar en ny armatur? Bor i Växjö som upplysning!
Alla plasttankar har låsringen och 740 med plåttank är väldigt ovanligt.
av Loblin
Med hjälp av en mycket skysst mekaniker så fick jag tag i en ny armatur till bra pris igårkväll....så idag ska den bytas...tackar för alla tipsen!!

Trevlig helg alla (BE)
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]