Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Loblin
#124533
Hej hej!

Är ute å letar bil och har hittat en fin 740gl -90 (30 000mil)...enda problemet som jag tycker på den är att de luktar bensin om den när man kört en bit å sen öppnar dörren å kliver ut. Känns som de kommer underifrån iaf!
Tacksam för alla tankar om vad de kan va...är devanliga fel på dessa bilar? Att tillägga är att tankmätaren ej verkar fungera! (740 standard :wink: )

Tacksam för snabba svar / MVH Robin
Användarvisningsbild
av lilleman
#124537
ett vanligt fel är att tankarmaturen rostar sönder det finns en liten lucka i bagagerumet lyft på mattan längst in under hatt hyllan skruva bort luckan så ser du armaturen lyft upp bilen och kolla läckage vid bränslefilter och bensinpump mvh/roger
av Loblin
#124540
Bra å snabba svar :D

Tackar å bockar!!......ska kolla du sa i eftermidda så får vi se om man kan pruta ner de lite :wink:
Användarvisningsbild
av Janne3
#124579
Du har väl bränslefilltret under förarstolen på denna skulle ja tro ,och på min för många år sedan va de hål i filltret efter allt sandsprut från vä framdäck och rost
Användarvisningsbild
av 745
#124599
samma symtom som min -90, .en svag soppa lukt underifrån=ett litet hål i soppafiltret med en pytteliten stråle bensin som löste upp all underredsmassa i området.skitigt som fan.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
#124617
745 skrev:samma symtom som min -90, .en svag soppa lukt underifrån=ett litet hål i soppafiltret med en pytteliten stråle bensin som löste upp all underredsmassa i området.skitigt som fan.
haha känner igen dedär. sen när man bytt filtret så går underredsmassan inte att få bort från händerna :roll:
av Loblin
#124637
745 skrev:
samma symtom som min -90, .en svag soppa lukt underifrån=ett litet hål i soppafiltret med en pytteliten stråle bensin som löste upp all underredsmassa i området.skitigt som fan.

haha känner igen dedär. sen när man bytt filtret så går underredsmassan inte att få bort från händerna Rolling Eyes

Nu är den köpt iaf :D Kollade armaturen å den verkade ok å eftersom lukten kommer mer framifrån (förardörren) så är de nog som alla ni har erfarit att bränslefiltret är kass!
Ska undvika den upplösta underredsmassan då :wink:

Tackar för alla svar!! Mycket bra forum med mycket kunskaper de här :D

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]