Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Marcus med c
Hej,

Helt ny här på forumet som nybliven 940-ägare. Bilen är kanonfin med ynka 13000 mil på mätaren men det är en grej som stör: klädseln på dörrarnas insida/ovansida verkar ha släppt vilket bildat veck eller "rynkor" som inte är så kul att titta på....har sett fler 940 med samma symptom, är det ett vanligt problem?

Frågan är: vad kan man göra åt det? Går det att fixa med befintlig klädsel?

Mkt tacksam för svar!
av Loblin
Tjena!

Jag har sett just denna sjukdomen på många andra 940! Kallar den för 940 sjukan :wink:
Man kan väll säga att den är ganska vanlig men jag vet inte varför de blir så, skulle gärna vilja veta!

Tycker man borde kunna plocka bort dörrsidan och sträcka ut rynkorna och limma fast det hela igen, fast det är ju bara en helt obeprövad tanke från min sida!
av Marcus med c
Loblin skrev:Tjena!

Jag har sett just denna sjukdomen på många andra 940! Kallar den för 940 sjukan :wink:
Man kan väll säga att den är ganska vanlig men jag vet inte varför de blir så, skulle gärna vilja veta!

Tycker man borde kunna plocka bort dörrsidan och sträcka ut rynkorna och limma fast det hela igen, fast det är ju bara en helt obeprövad tanke från min sida!
Jag kan leva med det (eller rättare sagt frugan för det är hon som ska ha bilen) men särskilt snyggt är det inte :( Tror nog att det går att lösa själv men frågan är som sagt hur...jag kan ju knappast vara ensam om problemet.
av Addict
Det drabbar alla 940 pga att volvo övergick till ett miljövänligt lim.
av Marcus med c
Addict skrev:Det drabbar alla 940 pga att volvo övergick till ett miljövänligt lim.
Så det är taskigt lim? Är det kört eller är det någon ide att försöka få den bef klädseln på plats?
av Addict
Marcus med c skrev:
Addict skrev:Det drabbar alla 940 pga att volvo övergick till ett miljövänligt lim.
Så det är taskigt lim? Är det kört eller är det någon ide att försöka få den bef klädseln på plats?
Tror du måste vara mycket duktig om du får rätsida på det där. Ser ut som att vinylen krymper med tiden oxå.
Jämför man med 740 som har exakt samma dörrsidor så är 940 hundratals gånger värre pga byte av lim.
av Marcus med c
Addict skrev:
Marcus med c skrev:
Tror du måste vara mycket duktig om du får rätsida på det där. Ser ut som att vinylen krymper med tiden oxå.
Jämför man med 740 som har exakt samma dörrsidor så är 940 hundratals gånger värre pga byte av lim.
Ok. Så det är nya dörrsidor som gäller då? Bör man väl kunna hitta på skrotar eller?
Användarvisningsbild
av camaro69
Ja, på skroten säljer dom såna med rynkor. :wink:

Det är ju samma dåliga lim på nästan alla. :roll:
av engis
Hmm du ljuger.. Det var väl från -93 och frammåt eller senare.. Då min -91'a har perfekta dörrsidor.. Dom började ju med miljövänligt skitlim runt 93 eller 94'a har jag för mig... Kolla upp fakta innan du lurar någon....
Användarvisningsbild
av Fluffen
engis skrev:
Hmm du ljuger.. Det var väl från -93 och frammåt eller senare.. Då min -91'a har perfekta dörrsidor.. Dom började ju med miljövänligt skitlim runt 93 eller 94'a har jag för mig... Kolla upp fakta innan du lurar någon....
Lugna ner dig..... 8)
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]