Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, första inlägget här! Kallas för JT, bor i Stockholms skärgård och till mina mekarminnen hör en konvertering av en 142 från automat till manuell låda under en lååång natt.

Till saken, köpte en en till synes väldigt fräsch 745a-89 med B230F motor förra veckan. Nu har dock trollet slagit till och det yttrar sig dels genom en svajig tomgång, dels genom en motor som blåvägrar att gå igång när den är varm eller tom ljummen. Det senare felet misstänker jag beror på en trilskande vevaxellägesgivare/svänghjulsgivare men jag undrar om även tomgången kan beror på detta? Eller är det så att det två separata fel som inte har ett dugg med varandra att göra?
Tittade för övrigt på svänghjulskåpan och det verkar bara finnas en givare, tolkade mekarhandboken som om det skulle kunna finnas två, en för läge och en för varvtal?

Jag får i vilket fall som helst dra på mig blåstället och skruva lite misstänker jag... :(
Senast redigerad av 1 jta, redigerad totalt 0 gånger.
av jta
Har nu plockat loss givaren och mätt mellan två av pinnarna på kontakten, den ger c:a 190 Ohm. Är det korrekt?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, 230F har bara en givare, 230ET hade två. 190 Ohm låter helt OK.
Tempgivaren verkar misstänkt om den inte startar varm. Eller kablarna till den, det bästa är att mäta vid styrenheten.

Ang. tomgången så finns det färska trådar här om spjällhus mm.
av jta
Sparkz skrev:Nej, 230F har bara en givare, 230ET hade två. 190 Ohm låter helt OK.
Tempgivaren verkar misstänkt om den inte startar varm. Eller kablarna till den, det bästa är att mäta vid styrenheten.

Ang. tomgången så finns det färska trådar här om spjällhus mm.
Aha, tackar och bockar! Tempgivaren skall kollas upp. Får slå i Haynesen. :)

BTW, vad ska jag mäta på, volt, motstånd?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Minns inte riktigt, men tror inte att Haynes visar tempgivaren... :???:

Den sitter ganska dumt till på nederkanten av toppen, ganska långt bak på motorn. Den har två flata stift i kontakten!!
För att mäta givaren så doppar man givaren i vatten med en tempmätare (så man har rätt temp). Sedan mäter man mellan ena stiftet och metallhöljet. Det ska vara samma värde mellan hölje & båda stiften.

Värdena jag har fått tillgång till:

-10°C = 8260 - 10560 ohm
20°C = 2280 - 2720 ohm
80°C = 290 - 364 ohm
Användarvisningsbild
av 745
Min vevaxelläges givare fungerade utmärkt tills motorn blev ordentligt varm, då var det stört omöjligt att få i gång den. Har nu varit och köpt en ny på mekonomen för 295:- och härket fungerar perfekt. :D
av jta
Tack för tipsen! En liten uppdatering. Innan jag gav upp, körde jag lite elektronikspray både på luftflödesmätarens kontakt och i den, dessutom skruvade jag loss svänghjulsgivaren och rengjorde den (symboliskt). Nu är en ny givare införskaffad och innan bytet tänkte jag bara säkerställa att den verkligen inte startar varm eller ljummen. Tji fick jag, den startar alldeles utmärkt för tillfälligt, suck. Jag h*t*r intermittenta fel! Får se om jag ändå byter givaren. Fortsättning lär följa...
av jta
Då var det dags för ännu en uppdatering. En kompis, råkandes vara bilmek och jag har tillämpat lite avancerad felanalys idag och kommit fram till att tankpumpen har lagt av. Det är mao bara huvudpumpen som jobbar. Lite mek framöver mao...

Det verkar som om det är möjligt att bara byta tankpumpen och slippa köpa Volvos eget paket á 2500:-. :-)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
jta skrev:Då var det dags för ännu en uppdatering. En kompis, råkandes vara bilmek och jag har tillämpat lite avancerad felanalys idag och kommit fram till att tankpumpen har lagt av. Det är mao bara huvudpumpen som jobbar. Lite mek framöver mao...

Det verkar som om det är möjligt att bara byta tankpumpen och slippa köpa Volvos eget paket á 2500:-. :-)
Beror ju på hur armaturen ser ut... Är den rositg (kexig), är det bättre att byta ut...
av jta
Jodå, armaturen var bra kexig och felet verkar ha bestått av två saker, dels en igenbeckad primärpump och dels orsaken, dåliga ledningar in i tanken. De hade mer eller mindre ärgat av och gav ingen kontakt till pumpen och den ytterst svajiga tankmätaren. Bytet pågår i detta nu, uppdaterar senare.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]