Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja som sagt bilj-veln vägrar starta och jag har ingen gnista varken från stift eller spole har även försökt dra igång den utan framgång.
Har två givare imellan sprängkåpa och maskin en är väl hallgivare antar jag, kan det vara den som spökar??
Motorn sitter som sagt i en Toyota starlet rwd -82 så saker o ting har ju inte direkt sin originalplacering och det är inte jag som byggt tyvärr.
Finns det någon vänlig själ som kan dela med sig av sina erfarenheter gällande detta problem vore jag grymt tacksam :roll:
av palm1
Kan det vara så att min hallgivare sitter i fördelarlocket, kan det vara den som är kass? men då borde jag väl ha gnista från spolen isåfall??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har två induktiva givare på svänghjulet, ingen hallgivare.
http://i32.photobucket.com/albums/d17/J ... 1186224086
214 och 215, 214 är den främre. Mät motståndet i dem, ska vara runt ett par hundra Ohm. Håll ordning på kontakterna så du inte förväxlar dem.

Låter som en kul bil btw :D
av palm1
Ok ska prova det, om det är ca 200 ohm kan man utesluta att dem är trasiga då?
Ja bilen är pigg som attans när den funkar, endast chipad box, större spridare, och pump tillsammans med 1,1 kg ladd puttar på bra i 830 kg bil
:D
Användarvisningsbild
av Sparkz
200 Ohm är inga exakta siffror, bara vad en givare brukar ligga på. Kan kolla upp det mer exakt i morgon när jag är tillbaka på jobbet, nu är semestern slut... :cry:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Givaren skall ligga runt 160 ohm (kall motor) & max 300 ohm (varm motor)
av palm1
Ok dom måste plockas loss för att kunna mätas ?
Dom sitter nämligen som berget och trångt som j-vlen (motorn sitter halvägs in i kupen) trots att skruvarna är lossade och jag är inte sugen på att riva lådan om jag slipper, hur brysk vågar man vara mot dem?
Allt är mycket trängre och svåråtkomligare i min bil av förklarliga skäl =(
Användarvisningsbild
av Jocke S.
palm1 skrev:Ok dom måste plockas loss för att kunna mätas ?
Dom sitter nämligen som berget och trångt som j-vlen (motorn sitter halvägs in i kupen) trots att skruvarna är lossade och jag är inte sugen på att riva lådan om jag slipper, hur brysk vågar man vara mot dem?
Allt är mycket trängre och svåråtkomligare i min bil av förklarliga skäl =(
Nej, nej...stopp!!!

Om du följer kabeln upp från givaren så finner du ett kontaktstycke. Detta är låst med en metallbygel som man pressar ihop och drar isär kontakten! sedan mäter du mellan det mittre och det ena (yttre).
Du behöver inte alls demontera givaren...
av palm1
Puh... det var glädjande att höra ska springa ut och mäta omgående.
av palm1
Antar att 1023 ohm indikerar att något är fel då???
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]