Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maskirovka
Har råkat ut för ett väldigt skumt problem med min 745:a.
Idag när jag skulle starta den, så hände.....inget. Nada. Niete.
Batteriet var stendött. Multimetern visade 1.6v mot 16v.

Nu till det som är konstigt. Batteriet var sprillans nytt. Jag köpte det igår(eller om det var förrgår).
Ochidag var det stendött.

Nånting gör så att batteriet laddas ur totalt. Mig veterligen ska inte kupébelysning o likande fungera om man inte har nyckeln i. Eller så fungerar det. Jag vet inte.

Är det någon som känner igen problemet?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Rent spontant tänker jag på två saker... Har bilen dragkrok? Det kan isåfall vara kortslutning i dess kontakt.
Har bilen el-kylfläkt? Då kan det vara dess tempgivare som inte bryter, utan kör fläkten tills batteriet är tomt...

I övrigt är det nästan omöjligt att svara på, då man inte vet så mycket om bilen, utrustning etc.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Plocka bort säkringarna och mät mellan där de ska sitta om det
tar effekt, gör den det så kolla vart det går så kan du hitta
felkällan på det sättet.

En annan sak som kan spöka är generatorn.
av astra1
Hej! Varför bytte du batteri just nu? Många som köper nytt batteri, har egentligen ett annat problem, tex generatorfel. 8)
Användarvisningsbild
av Maskirovka
astra1 skrev:Hej! Varför bytte du batteri just nu? Många som köper nytt batteri, har egentligen ett annat problem, tex generatorfel. 8)
Helt enkelt för att det gammla batteriet helt enkelt blivit gammalt.^^
av astra1
Hej! En stor tjuvström måste föreligga. Helst bör viloströmmen från batteriet understiga 50 mA dvs 0,05 Ampere. Gör som "igelkottar" skriver, ta ut säkringarna en efter en och mät med amperemeter mellan säkringshållarens poler. När du har hittat en ström mer än 100 mA har du nog hittat rätt krets. Hittar du inget så sitter nog orsaken i generatorn, kortsluten diod. Rent teoretiskt kan även det nya batteriet vara defekt.
Användarvisningsbild
av Maskirovka
astra1 skrev:Hej! En stor tjuvström måste föreligga. Helst bör viloströmmen från batteriet understiga 50 mA dvs 0,05 Ampere. Gör som "igelkottar" skriver, ta ut säkringarna en efter en och mät med amperemeter mellan säkringshållarens poler. När du har hittat en ström mer än 100 mA har du nog hittat rätt krets. Hittar du inget så sitter nog orsaken i generatorn, kortsluten diod. Rent teoretiskt kan även det nya batteriet vara defekt.
Bra tips =)
Kollade det met för en stund sedan. Dock visade multimetern inga utslag.
Generatorn misstänker ajg inte heller,. Dock ska jag ta och låta bilen gå en stund senare idag, och mäta spänningen före och efter gång.
Är det generatorn som är boven i dramat, så borde ju batteriet ha tappat laddning?
av astra1
Hej igen! Mät spänningen över batteripolerna när motorn går i tomgång med halvljuset på. Ska vara ca 14 volt. Då vet du om generatorn fungerar. Ett batteri som är fulladdat på kvällen, ska hålla en spänning på ca 12,6-12,7 volt morgonen efter (stillastående motor).
Användarvisningsbild
av Maskirovka
astra1 skrev:Hej igen! Mät spänningen över batteripolerna när motorn går i tomgång med halvljuset på. Ska vara ca 14 volt. Då vet du om generatorn fungerar. Ett batteri som är fulladdat på kvällen, ska hålla en spänning på ca 12,6-12,7 volt morgonen efter (stillastående motor).
Det testar vi =)
Användarvisningsbild
av Maskirovka
Testade idag att starta bilen efter att ha laddat det och låtit det sitta i under natten.
Nu funkade allt som det skulle.

Får hålla den under "observation" ett tag framöver...
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]