Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av moe green
Hej har en 745 glt -88,har nyss införskaffat bilen,och idag skulle jag justera handbromsen!släpper på justeringen inne i bilen,helt ut, plockar ner skivor och kontrollerar backarna,ser bra ut,vajern rör sig samt ecentermekanismen som trycker ut backarna,monterar tillbaka och spänner vajern inuti bilen,drar handbroms kryckan 4 hack,justerar tills jag känner att hjulen börjar tröga, färdig tyckte jag monterar hjul etc provkör,handbromsen tar inte!!! eller mycket dåligt!plockar ner igen ,hittar inget fel ingen förjustering etc.slipar av ytorna lite med sandpapper,monterar ihop ,samma visa! vad skall jag göra????
vore mycket tacksam om ngn som vet kan se om jag har gjort ngt galet!?
jag trodde det satt en förjustering inne i trumman men det gör det inte eller??? mvh Dennis :cry:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag brukar spänna tills jag har mellan 3 & 5 hack till maxläge på spaken.
Hur såg trummorna ut? Slitna?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Hur såg backarna ut. :D

Är självjusterande ute vid hjulet på 200/700/900 serien.
Användarvisningsbild
av moe green
backarna såg bra ut vad jag kunde se,jag ruggade upp ytan på dom också annars såg dom nya ut! om skivorna e slitna vet jag ej,kanske man kunde mäta sig till hmmm.... får snoka upp minimi toleransen, men en skiva är bytt tidigare iochförsig till en beggad lite snålt av tidigare ägare,men den kan ju vara utsliten ändå,funderar på om det e ngtn som satt dit fel typ av backar....... ok får kolla lite men det e iallafall inget förfarande fel som ni kan se? e ganska tom på ideer just nu,men visst trummdiametern skall jag försöka mäta upp,tack för snabb respons!!!!
kommer ni på ngt så skriv gärna!!!! :wink:
mvh Dennis
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Trumman bör ligga på 160mm.
Användarvisningsbild
av moe green
Hej igen! nu har jag bytt korta vajern! samt leden/upphängningen på bakaxeln,detta gav lite förbättring men dock inte tillfredsställande,så jag bytte också skivorna bak! resultatet e närmast sämre faktiskt!! än innan jag bytte skivorna! iochförsig så e väl backarna inslitna på dom gamla skivorna men man tycker ju ändå att det skulle bli en förbättring!!??
jag har motstånd i spaken,vajrarna rör sig lätt, jag får väl byta ba ckarna imorgon,sedan e det ju bara den långa vajern kvar på hela systemet! men om vajerj/vajrarna rör sig när jag drar i spaken e det väll inte troligt att det e ngt fel på denna eller?? e det ngn som varit med om liknande???? inte jag iallafall ja hej så länge!!
mvh Dennis
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nya skivor?? Tvättade du dom ordentligt med bromsrengöring el dyl..?
Nya skivor är ju infettade för att inte rosta!
Användarvisningsbild
av moe green
ja hej jag torkade av dom,tyckte att det kändes som om det var bra friktion på anläggningsytorna,där emot så e det ngt som e skumt,brorsan var här och då kunde vi kolla vajerns rörelse på bakaxeln när man drog i spaken och då e det så att huvudvajern som går in i vänster bakhjul ger ett ganska stort utslag medans det nästan eller bara lite utslag på den högra vajern! det som jag då kom att tänka på var att den vänstra skivan gick lätt att få på medans att jag fick slaka bra mycket på vajern för att kunna få på den högra!!! det borde väl vara samma på vänster och högra sidan?! fattar inte riktigt hur det e tänkt att fungera,e det så att när huvudvajern ansätts så skall iförsta hand vänster backar reagera när dessa då möter motstånd i vänster trumma så skall högervajern ansätta höger backar?? ja det låter jkanske lite invecklat som jag uttrycker mig,men teorin e iså fall följande:när jag drar i spaken så går allt nästan allt vajerutslag åt att ansätta vänster bakhjul,och då med för detta att det blir ett alldeles för litet utslag på höger för att det skall bli ngn bromseffekt att tala om" kontentan skulle ju då vara att det e ngt som skiljer höger fr vänster arrangemang! och det e det! det e ngn som pillat med detta förrut för att på höger sida så sitter det en justerbar distans mellen backarna alltså på motsatta sidan som vajern går in på,och på vänster sida sitter det en "vanlig"distansgaffel utan möjlighet att justera!
dock så verkar dessa hålla samma längd, men detta gör ju ändå att man undrar lite vad som har gjorts innan,det skall väll inte vara ngn justering vid handbromsbackarna inne i trumman???? får väl köpa nya backar och monterings sats för att vara helt säker,frågan e ju bara om dessa distanser finns med i monteringssatsen? ja det e lite förbryllande det hela
men man får väl helt enkelt fortsätta att byta komponenter så man vet vad som e vad så att säga,men börjar bli lite matt på detta nu faktiskt,men det e väl bara att fortsätta puhh! jag får ändå tacka för visat engagemang jocke,har du ngn tanke så för tusan komm med den för nu verkar mina ideer snart slut :???: :(
ha det !! mvh Dennis
Användarvisningsbild
av moe green
hej ! nu e jag tillbaks igen!! bytte huvudvajern i dag! ingen förbättring,så jag funderade på att lämmna in bilen i veckan,kunde inte göra ngt mer allt var ju bytt,ja allt utom backarna! men dom såg ju bra ut hm...
tänkte att jag får la byta dom också då så kan jag ju säga till mig själv att jag gjort allt som går att göra själv,åkte köpte backar monterade (gick fort man har ju fått vis rutin på detta jobb nu :wink: jämförde dom gamla med dom nya skilde mycket lite på slitage! dom var ju inte gamla,lite sårigare lite ojämnare yta,men inget som skulle påverka i ngn betydande omfattning ,men jag hadde ju bestämt mig för att byta det sista som gick att byta,ja förutom spaken då!
byter provar voila!!! nu tar handbromsen perfekt!!!???? :shock:
dom gammla som var nya dom med måste varit kontaminerade på ngt vis! ändå har jag ju ruggat upp dom med fint slippapper! dom jag köpte idag var fr samma inköpställe hrm..(biltema) 8) men ngt var tydligen fel på beläggen, där ser man man kan inte ta förgivet det mest uppenbara!!! för det kan bli väldigt fel!förmodligen hadde det räckt att byta backarna direkt men dom såg ju bra ut!!! har skruvat en hel del i mina dagar ,inte med volvo men iallafall,så nu har jag bytt hela handbreoms systemet inklusive skivorna bak,puhh!! det har varit lite tröttsamt nu på slutet men jag vcille meddela att jag nu äntligen kommit i mål!! :D mvh Dennis
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Grattis!
Hoppas det håller nu! Har hört att Biltemas bromsband har en tendens att släppa efter ett tag...men man hör så mycket i sina dagar...

Lycka till med bilen nu!
Volvo car UX

Inte jag heller på 25'a

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]