Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av E-Pettersson
min 740 eftertänder och har konstigtomgång!

När de är kallt ute (kvällstid) går den bra eftertänder lite lite ibland men när de är varma sommardagar eftertänder den extremt mkt!! specielt när de gått tungt, under hård belastning, kan den stå och eftertända i minuter, samtidigt som tomgången ligger runt 1500-2000 varv, låter jag den stå och svalna blir tomgånge bättre, men den slutar inte eftertända, men den eftertänder inte lika mycket.
värmmätaren går upp mer än vad den brukar då men inte upp till röt.
Kan de vara så att den sotat igen, och att sotet glöder när den blir varm? och det som gör att den blir för varm är för att den har sotat igen? eller trasig tempgivare? detta är bara mina teorier, jag är ingen expert på bilar!
Vad tror ni?
eller är de någon givare som kan vara trasig?
den som sitter på åvansidan av insuget som de går en kabel från (tomgångsventlien) heter den så?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Felställd tändning kan ju orsaka dessa problem. Men helt riktigt som du säger så kan ju även sotbildning ge dessa symptom.

//David
Användarvisningsbild
av camaro69
I vilken kondition är tändstiften? Rätt stift/värmetal?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tomgångsventil, japp!
Sätt på tändningen och dutta med kabeln så ska det klicka i den. Om du rycker kabeln med motorn igång ska tomgången gå ner så långt att den dör.
Ventilen stänger tomgångskanalen helt, just för att den inte ska glödtända när man stänger av.
Användarvisningsbild
av E-Pettersson
tänstiften är nya, samma värmemetal som de satt i tidigare, köpt på verkstad dom påstår dom är rätt, jag kommer inte ihåg nummret på dom tyvär..
sotbildning har provat sotat ur den med hjälp av disel, märker ingen större skilnad.
tomgångsventlien klickar inte ett dugg, inte vad jag hör, klickar den väldigt tyst?
Vart köper man en ny ventil och hur mycket kostar en?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla först så det finns ström på kabeln, isoleringen brukar ramla av pga värmen så kolla säkringen med. Eller prova med en kabel direkt från batteriet. Leta på skroten om ventilen är kass, den är rätt dyr ny.

Det är inte helt ovanligt att någon klåpare varit framme och spännt upp gasvajern eller justerat på spjället när tomgångsventilen är kass. Spjället är grundinställt från fabrik, och vajern ska ha ett litet spel. Med ventilen urkopplad ska det knappt vara nån tomgång alls. Tomgången justeras med skruven intill ventilen.
Användarvisningsbild
av E-Pettersson
Det fins ström i kablen.
Jag ska leta på skroten ,hur vet man att den är i bra skick? Är den de om de klickar när man bryter strömen?

Hur ska spjället vara inställt?
vilken skruv är de jag ska ställa tomgången på?
är det den som sitter till höger om tomgångsventilen :???:
http://img107.imageshack.us/my.php?imag ... 002kr9.jpg

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]