Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#117917
Har haft en hel del problem med min Volvo 740 GL 1992 på sista tiden.

15 Juli 2007 Söndags:
Bilen tvärdör. Bogserar den till Volvo som ligger precis där bilen dog. Där kom en mekaniker förbi som jobbat där och kontrollerar att reläet till bensinpumen fungerar för jag hade märkt att man inte hörde surret från bränslepumpen när man slog på tändningen. Han sa det var Regina systemet på den 740 jag har och att det bara finns en pump.

17 Juli 2007 Tisdag:
Hämtar bilen på Volvo. Byte av tankamatur, bränslefilter o någon slang fick igång bilen och man var 4100kr fattigare.
Körde bilen från Volvo o kom ca 5km när den dog igen och det luktade bensin. Visade sig att vara en pöl under bilen. Bogserade tillbaka bilen och fick som tur var lämna in bilen även att det varit stängt i en timme.

18 Juli 2007 Onsdag:
Hämtade bilen igen, var oxid på något rör som gjort att det börjat läcka. Körde "hårt" för att testa så det inte började läcka igen på grund av semestertur dagen efter där jag inte ville att bilen skulle stanna.

19 Juli 2007 Torsdag:
Kör ca 4 mil och märker att när jag frikopplar så "rusar" motorn upp till ca 1400-1500 rpm. Ibland så vara 1000-1100 rpm och vid start av varm o kall motor 700-800 rpm (normala). Testade då att se vad det var för felkoder och fick då fram 2-2-3.

Så frågan är vad är det som är fel. När bilen stannade på söndagen så letade jag efter tändmodulen för på min gamla bil så gick den sönder och jag tänkte det kanske var samma för felet var rätt likt men hittade inte riktigt på min, för min förra var en 1987 och den jag har nu är av modell 1992. Jag såg något som var monterat på samma fjäderben som där man läser ut felkoderna. Det var en liten svart plastlåda med en kontakt och en luftslang till insprutningssystemtet som var monterat i en plåthållare. Denna lossade jag kontakten och luftslangen på när jag letade efter tändmodulen så det kan ju varit något där som gjort att motorn nu inte får någon signal från denna boxen? Någon som har tips på vad man kan felsöka. Testade att ta bort luftslangen och strypa denna när moton var igång och det påverkar tomgången så den verkar fungera?

2-2-3 INGEN SIGNAL TILL ELLER FRÅN TOMGÅNGSKONTROLL-VENTIL
2-2-3 INGEN SIGNAL TILL ELLER FRÅN TOMGÅNGSKONTROLLVENTIL
Användarvisningsbild
av mifran
#117934
Läste lite i min reperationshandbok och fick fram följande.

Jag har INTE LH2.4-Jetronic systemet utan Bendix Regina och det systemet satt på 740 från 1991. Skillnaden är att det finns ingen luftflödesmätare utan det sitter en tryckgivare, det är den jag har bild på. Jag får ju felkod 2-2-3 men om det var fel på tryckgivaren som jag misstänkte för det är den ända delen jag rört sedan bilen var på verkstad så borde jag får 1-2-1 - signal från lufttrycksgivare frånvarande eller felaktig.

Så frågan är vad är det jag ska leta efter för att rätta till felet 2-2-3. Var finns tomgångskontrollventilen? Är det den som får motorn att varva upp till 1500 rpm för att ECUn inte får någon signal och ökar då upp varvtalet för att kompensera för att säkerställa att motorn inte dör?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#117943
Under insuget, av aluminium och stor som en burk Red Bull. Två slangar grova som tummen och en (två?)trepolig kontakt. Den reglarar tomgången genom att släppa luft förbi gasspjället. Prova att klämma en slang, då ska tomgången gå ner tills den nästan dör.
Sätt kabeln i diagnosuttaget hål 2 och tryck TRE gånger på knappen. Då ska följande komponenter köras i tur och ordning:
insprutare
tomgångsventil
kallstartventil
hjälprelä
bränslepump

Var med och känn på ventilen, den klickar rätt tydligt. Om inte, se över kontakter och kablar. Ventilen kan klibba igen också, ta loss och gör rent med 5-56 el. likn.
Användarvisningsbild
av mifran
#118020
när jag gör testet surrar det kraftigt i tomgångsmotorn men jag vet inte vad det är som är normalt.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#118023
Kan ju ha varit glappkontakt!! Testa att nolla styrboxen! Ungefär samma procedur som när du kollar av felkoder. Läs av felkoden (om du bara har en?) och gör sedan som såhär: Håll inne knappen på diagnostikuttaget i 6-7 sekunder och släpp. Efter några sekunder ska den röda dioden tändas och lysa med fast sken och då trycker du in knappen igen i 6-7 sekunder varvid lampan slocknar och boxen är nollad. Gör en ny felkodskontroll, den ska då, om boxen är nollad korrekt, visa 1-1-1, dvs inga fel lagrade.

//David
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#118045
mifran skrev:när jag gör testet surrar det kraftigt i tomgångsmotorn men jag vet inte vad det är som är normalt.
Surrar...? Nej, det är inte normalt! Koppla loss ventilen och rengör den med 5-56, WD40 eller något annat mumsigt. Har hört att vissa sprayat med Biltemas teflonspray efteråt fö smörjningens skull... Har inte själv testat, så jag kan varken säga bu eller bä i detta... :roll:
Användarvisningsbild
av Fluffen
#118058
Cellulosaförtunning fungerar fint att rengöra med.
Användarvisningsbild
av mifran
#118118
Tack för tipsen ska testa imorgon. Var på Volvo idag och en mekaniker mätte upp något på tomgånsmotorn och sa att den inte visade rätt värde och borde bytas men de hade ingen hemma. Han sa det inte var någon idé att smörja den för den var "bränd" men kan ju prova.

Ett följdfel av att bensinfiler kan varit ganska igensatt och därför fick den kompensera ... förstog inte. Kanske därför pumpen gick sönder också i tanken.

Konstigt att delen har så många namn, tomgånsmotor etc.

(fortfarande felkod 2-2-3 och tomgång som ibland är 1500rpm o ibland 1000rpm men helt normal vid start (700-800rpm).

En annan rolig sak var att mekanikern råkade glömma sätta tillbaka kontakten när han körde ut bilen, det märktes inte att den var ur :)

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]