- tor 19 jul 2007, 20:52
#117917
Har haft en hel del problem med min Volvo 740 GL 1992 på sista tiden.
15 Juli 2007 Söndags:
Bilen tvärdör. Bogserar den till Volvo som ligger precis där bilen dog. Där kom en mekaniker förbi som jobbat där och kontrollerar att reläet till bensinpumen fungerar för jag hade märkt att man inte hörde surret från bränslepumpen när man slog på tändningen. Han sa det var Regina systemet på den 740 jag har och att det bara finns en pump.
17 Juli 2007 Tisdag:
Hämtar bilen på Volvo. Byte av tankamatur, bränslefilter o någon slang fick igång bilen och man var 4100kr fattigare.
Körde bilen från Volvo o kom ca 5km när den dog igen och det luktade bensin. Visade sig att vara en pöl under bilen. Bogserade tillbaka bilen och fick som tur var lämna in bilen även att det varit stängt i en timme.
18 Juli 2007 Onsdag:
Hämtade bilen igen, var oxid på något rör som gjort att det börjat läcka. Körde "hårt" för att testa så det inte började läcka igen på grund av semestertur dagen efter där jag inte ville att bilen skulle stanna.
19 Juli 2007 Torsdag:
Kör ca 4 mil och märker att när jag frikopplar så "rusar" motorn upp till ca 1400-1500 rpm. Ibland så vara 1000-1100 rpm och vid start av varm o kall motor 700-800 rpm (normala). Testade då att se vad det var för felkoder och fick då fram 2-2-3.
Så frågan är vad är det som är fel. När bilen stannade på söndagen så letade jag efter tändmodulen för på min gamla bil så gick den sönder och jag tänkte det kanske var samma för felet var rätt likt men hittade inte riktigt på min, för min förra var en 1987 och den jag har nu är av modell 1992. Jag såg något som var monterat på samma fjäderben som där man läser ut felkoderna. Det var en liten svart plastlåda med en kontakt och en luftslang till insprutningssystemtet som var monterat i en plåthållare. Denna lossade jag kontakten och luftslangen på när jag letade efter tändmodulen så det kan ju varit något där som gjort att motorn nu inte får någon signal från denna boxen? Någon som har tips på vad man kan felsöka. Testade att ta bort luftslangen och strypa denna när moton var igång och det påverkar tomgången så den verkar fungera?
2-2-3 INGEN SIGNAL TILL ELLER FRÅN TOMGÅNGSKONTROLL-VENTIL
2-2-3 INGEN SIGNAL TILL ELLER FRÅN TOMGÅNGSKONTROLLVENTIL
15 Juli 2007 Söndags:
Bilen tvärdör. Bogserar den till Volvo som ligger precis där bilen dog. Där kom en mekaniker förbi som jobbat där och kontrollerar att reläet till bensinpumen fungerar för jag hade märkt att man inte hörde surret från bränslepumpen när man slog på tändningen. Han sa det var Regina systemet på den 740 jag har och att det bara finns en pump.
17 Juli 2007 Tisdag:
Hämtar bilen på Volvo. Byte av tankamatur, bränslefilter o någon slang fick igång bilen och man var 4100kr fattigare.
Körde bilen från Volvo o kom ca 5km när den dog igen och det luktade bensin. Visade sig att vara en pöl under bilen. Bogserade tillbaka bilen och fick som tur var lämna in bilen även att det varit stängt i en timme.
18 Juli 2007 Onsdag:
Hämtade bilen igen, var oxid på något rör som gjort att det börjat läcka. Körde "hårt" för att testa så det inte började läcka igen på grund av semestertur dagen efter där jag inte ville att bilen skulle stanna.
19 Juli 2007 Torsdag:
Kör ca 4 mil och märker att när jag frikopplar så "rusar" motorn upp till ca 1400-1500 rpm. Ibland så vara 1000-1100 rpm och vid start av varm o kall motor 700-800 rpm (normala). Testade då att se vad det var för felkoder och fick då fram 2-2-3.
Så frågan är vad är det som är fel. När bilen stannade på söndagen så letade jag efter tändmodulen för på min gamla bil så gick den sönder och jag tänkte det kanske var samma för felet var rätt likt men hittade inte riktigt på min, för min förra var en 1987 och den jag har nu är av modell 1992. Jag såg något som var monterat på samma fjäderben som där man läser ut felkoderna. Det var en liten svart plastlåda med en kontakt och en luftslang till insprutningssystemtet som var monterat i en plåthållare. Denna lossade jag kontakten och luftslangen på när jag letade efter tändmodulen så det kan ju varit något där som gjort att motorn nu inte får någon signal från denna boxen? Någon som har tips på vad man kan felsöka. Testade att ta bort luftslangen och strypa denna när moton var igång och det påverkar tomgången så den verkar fungera?
2-2-3 INGEN SIGNAL TILL ELLER FRÅN TOMGÅNGSKONTROLL-VENTIL
2-2-3 INGEN SIGNAL TILL ELLER FRÅN TOMGÅNGSKONTROLLVENTIL
Volvo 740GL B230F -92