Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lgl
Hej!
Har ett trilskande problem som jag inte blir av med, som började härom dan:
Bilen startar utan problem vare sig den är varm elller kall. Däremot går den bara på 3 burkar upp till 3500varv, då den börjar gå på 4. Den är helt orkeslös under 3500, och det luktar bra med soppa, det sitter en automatlåda på den. Har bytt rotor, fördelarlock, tändkablar och stift. så nu börjar ideerna tryta lite.

Någon som haft något liknande problem?

Mvh
Lars
av lgl
Börjar tro på att jag har vatten i soppan, då jag har ett bränslefilter mellan pumpen och förgasarn, ska ta loss och kolla..

/Lars
Användarvisningsbild
av Sparkz
Förgasarmembranet?
av lgl
Har kollat membranet och det är helt.
Funderar på om det kan vara något fel med vacumslangarna, vad tror ni?
Finns det några sprängskisser på förgasare, flödessheman? (stromberg 175) att tillgå på nätet någonstans, dvs någon som har någon fin länk?

Kan det vara något fel på givarna(2st) som sitter ovan mot insug?

Tänkte först om det var kass soppa, men kommit fram till att det kan det ju inte vara när den går bra över 3500.

Kan tändspolen vara dålig?

Finns något som tickar i bilen runt 1000 varv, när den går på 3, och det är inte ute i motorrummet, men inte heller vid reläna vid säkringarna..

Någon som har någon ny ide, så att jag kan skruva isär något mer.. ;-)

/Lars
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjuvluft då?

(Vad fåordig jag känner mig i den här tråden...)
av lgl
Jag har den funderingen åxo, men frågan är vart man ska leta?

Sedan de här med vacumslangarna, finns det någonflödesbild på hur allting går, så man vet vart det suger/trycker ut i slangarna?

/Lars -med ett par bokstäver till..

ps. alla gummipluppar som håller fast vacumsystemet, kan man hitta de någon annanstans än på volvo?

ds.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om den är trecylindrig på låga varv är det främst insugspackningen jag tänker på, det är det enda som kan påverka bara en cylinder. Prova med startgas runt den med motorn på tomgång. Det bör vara ett ganska stort läckage om det ska påverka körbarheten så mycket som det verkar göra här. Slangen till bromsservon?

Ta ett par bilder till som visar lite mer av insug och vakuumslangar så ska jag ta en titt.
av LaRy
Du säger att den luktar bensin. Jag tycker att det låter som dränkt motor. Flottörnålen stänger dåligt, förgasarn flödar något och dränker motorn mer eller mindre. Den dränker mest den cylindern som är närmast förgasarn. När du varvar motorn förbrukar den mer bensin och den flödande bensinen förbränns. Du kan ha fått skräp i nålventilen. Lossa förgasaren och vänd upp & ned på den. Lossa botten och kolla ventilen! Rensa eller byt. Ventilen ingår i en packningssats/membransats som säljs på Biltema för ca 100 kr, men originalventilen har högre kvalitet (rostfri nål istället för mässing). Flödar förgasaren rejält kan du märka det genom att lossa anslutning från luftrenaren. Då kommer bensin att rinna ut!
Jag har själv haft läckage i vaacumslangar och bromsservoslang, men det påverkade motorn endast på tomgång och vid mjuk snäll stadkörning.
av lgl
Har kollat bromsservoslang, och den är hel, kollat igenom vacumslangarna, vissa småsprickor fanns men det finns ju eltejp ;-)
Tog lite bilder på härligheten, så jag ska slänga upp dom under morrondan,
det här med dränkt motor låter bekant. ska prova att demontera förgasarn och kolla imorrn. man börjar undra om det är något jordfel som spökar, fastän det sitter dubbla jordningar från motorn..

/Lars
av LaRy
Jag kollad på min 230A -motor. Den är inte speciellt känslig för trasig vacuum-ledning. Jag lossade en tunn slang, tomgången höjs men motorn går fortfarande rent.
Studera bränselmängden genom att lossa luftrenaranslutning på förgasaren. När du varvar motorn går kolven upp ca 10 mm och du kan se bränslespray kring nålen. Är mängden ok skall det kortvarit medan motorn varvar se ut som om området kring nålen blir frostat (av bensinångor). Det skall definitivt ej gå att se ren flytande bensin. I så fall har flottörnålen hängt sig.

Jag tycker att jordning m.m. är långsökt och knappast troligt. "Givarna "som sitte på insugets ovansida är ej givare. Den ena är avstängningsventil för tomgång för att motorn ej skall glödtända och den andra höjer tomgången när automatlådan ligger i drive-läge, detta för att bibehålla tomgångsvarvtalet.

En tanke som slog mej när jag tittade på min motor. Det är inte EGR-ventilen som hängt sig i öppet läge och den får tjuvluft från avgassidan.

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 li[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]