Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tbear
Hej,

Tänkte byta kamrem på min 945 1996, och skulle vilja ha lite råd.
Det verkar kunna gå för en hemmapulare som jag med en Haynes bok i näven, fast jag aldrig gjort detta tidigare.

På min 945:a så är det gott om plats - det sitter ingen propeller eller fläktkåpa i vägen som på min 744.

Några frågor bara :

Vad menas med : Tag bort startmotorn ELLER svänghjulets nedre täckplåt.
Är det olika på olika års-modeller eller ?

Sitter vevaxelns remskivebult normalt sett hårt ? Jag har hört en f.d. volvomek som använde startmotorn och en hylsa för att lossa den från remskivan. Eller bör man ha tillgång till en mutterdragare ?
Sedan skall denna bult dras med 60 Nm och därefter ytterliggare 60 grader.

Tacksam för tips :D

Hälsningar från Tobbe
tbear skrev:Vad menas med : Tag bort startmotorn ELLER svänghjulets nedre täckplåt.
Antagligen för att komma åt att hålla mot med en skruvmejsel i startkransen när man lossar skruven till remskivan. Mutterdragare är lättare, eller Volvos mothåll.
Sitter vevaxelns remskivebult normalt sett hårt ? Jag har hört en f.d. volvomek som använde startmotorn och en hylsa för att lossa den från remskivan.
Låter som ett bra sätt att slå av den lilla styrklacken på drevet på vevaxeln.
Har du tillgång till svets borde det inte vara så svårt att bygga ett mothåll som passar i hålen i remskivan.
av Ebbe
Använd mutterdragare så slipper du bry dig om nån låsning på svänghjulet. Lite Loctite på skruven vid återmonteringen så sitter den bra.
Ställ motorn på tändläge för 1.ans cylinder, övre dödpunkt, (kolla på märkningen på remskivan och att ettans kolv är i sitt högsta läge genom tändstiftshålet) och montera remmen. Givetvis ska även märkningen på kammens drev stå rätt. På en del remmar så finns det märkstreck som ska överenstämma med märkningen på de olika remhjulen, strunta i dom! Har du motorn på "0" är dom överflödiga.
Ebbe
Whiplashinfo skrev:
tbear skrev:Hej,

Tänkte byta kamrem på min 945 1996......
.......Eller bör man ha tillgång till en mutterdragare ?
.......
Vad är en mutterdragare...?

Whiplashinfo
En maskin som vanligen drivs av tryckluft. Den lossar bultar/muttrar med hjälp av slag/knack. För ett fasligt väsen, men är helt underbara när man ska ha loss en bult/mutter som sitter stenhårt. Finns även eldrivna.

Lånade en bild på Julas hemsida till en mutterdragare som jag köpt och är mycket nöjd med. Duger fullgott till mitt lilla hemmapulande med bilar.

Bild

Länk till maskin:
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/ma ... _id=SE-073

Mvh/ Adde
tbear skrev:Hej,

Tänkte byta kamrem på min 945 1996, och skulle vilja ha lite råd.
Det verkar kunna gå för en hemmapulare som jag med en Haynes bok i näven, fast jag aldrig gjort detta tidigare.

På min 945:a så är det gott om plats - det sitter ingen propeller eller fläktkåpa i vägen som på min 744.

Några frågor bara :

Vad menas med : Tag bort startmotorn ELLER svänghjulets nedre täckplåt.

Sitter vevaxelns remskivebult normalt sett hårt ? Jag har hört en f.d. volvomek som använde startmotorn och en hylsa för att lossa den från remskivan. Eller bör man ha tillgång till en mutterdragare ?
Sedan skall denna bult dras med 60 Nm och därefter ytterliggare 60 grader.

Tacksam för tips :D

Hälsningar från Tobbe
hej där, det dom menar med att ta bort start motor eller täck plåt är för att du skall kunna använda en spärrplåt eller en kraftig mejsel för att spärra vevaxeln från att rotera när du ska lossa/dra åt vevaxelremkivans jättebult, mitt tips är är att du struntar helt i haynes och gör som följande, först ber du en medhjälpare att sätta sig i bilen, trampa ner kopplingen lägga i ettans växel, släppa upp kopplingspedalen,
därefter skall medhjälparen trycka ner bromspedalen och hålla den nertryckt för kung o fosterland medans du lossar bulten med en 24 mm hylsa och ett krafthandtag (som ett spärrskaft fast längre och utan spärrfunktion)

när du sedan skall dra åt bulten gör du likadant fast du drar den först till 60NM och sedan 90 grader.

lyckat till
av erikeriksson
Hej, har själv prövat det råd du fick av en "fd volvomeck" på 240, men det är ju samma motor i 940.

Lägg dragskaftet mot någon balk på förarsidan, 90 grader mot muttern, vrid på startmotorn så kort tid som möjligt och muttern går upp.

Vet inte om det är något som kan rekomenderas, men se till att ingen står nära motorn när du gör detta, om något går snett.

Är det någon fler som prövat detta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ryck en kabel på tändspolen isf! Men jag gillar det inte ändå, det är ganska lätt att slå av klacken på drevet på vevaxeln.

Det som TISA säger är bättre, men använd fyrans växel så behöver inte medhjälparen bromsa så hårt.
av Roger
hej..
Mitt råd är att inte göra som haynes att skruva bort startmotorn och låsa startkransen med en mejsel eller dylikt.
En kompis gjorde det på sin audi villket slutade med att han fick montera ned växellådan och byta startkrans, tack vara att kuggarna inte håller på kransen. snacka om dubbeljobb.

jag bytte kammrem på min 940 härom veckan och jag gjorde såhär...

Jag tog en krafthylsa och ett kraftigt spärrskaft och satte på remmskivebulten. Sedan tog jag en mindre slägghammare och klappade till ett slag räckte sen var bulten lös. När jag sedan monterade gjorde jag i omvänd ordning, dit med spärrskaftet och en klapp med slägghammaren sen var bulten åtdragen.. PS du behöver heller ingen loctite. Det ska mycket till innan vevaxelbulten lossnar tro mig.

Visst endel förespråkar att åtdragningsmomentet ska vara exakt rätt, men jag säger så här sunt förnuft kommer man långt med.

MVH Rogga
av erikeriksson
Hej, säkert en dum fråga, men Roger, var "klappade" du till med slägghammaren. Kan du beskriva lite mer utförligt hur du gör, tack på förhand.

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]