- Igår, 23:55
Hej! Jag har en Volvo 940 från 92 (B230fb) som börjar bli svårstartad (men bara ibland). Emellanåt tänds inga lampor alls i mätarhuset när nyckeln vrids till första tändningsläget (vilket det borde och brukar göra). Därefter när bilen startas går den endast på ström från batteriet och inte generatorn. Men när man gasar över 2,5 tusen varv så sätts laddningen igång som normalt och bilen går som den ska. Detta händer kanske var tionde start (möjligtvis oftare när motorn är varm eller när det är varmt ute). Känns därför som det är glapp någonstans.
Men nu har den börjat bli mer svårstartad då den dör igen efter ett par sekunder och jag hinner inte gasa upp till varvtalet då laddningen sätts igång. Har fungerat att spraya startgas i luftintaget, för att kunna hinna upp till 2,5 tusen varv… när den väl startat fungerar allt som det ska. Men det blir bara svårare och svårare att starta den. Känns som att den inte får någon bensin innan laddningen från generatorn sätts igång.
Kan det vara hallgivaren som är dålig? Eller är det här en kombination av flera fel/ glapp? Har bytt laddningsregulator, men det gjorde ingen skillnad.
Tack på förhand! Mvh
Men nu har den börjat bli mer svårstartad då den dör igen efter ett par sekunder och jag hinner inte gasa upp till varvtalet då laddningen sätts igång. Har fungerat att spraya startgas i luftintaget, för att kunna hinna upp till 2,5 tusen varv… när den väl startat fungerar allt som det ska. Men det blir bara svårare och svårare att starta den. Känns som att den inte får någon bensin innan laddningen från generatorn sätts igång.
Kan det vara hallgivaren som är dålig? Eller är det här en kombination av flera fel/ glapp? Har bytt laddningsregulator, men det gjorde ingen skillnad.
Tack på förhand! Mvh
- By alvinvolvo