Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej. Längesedan jag var aktiv här. Men nu har jag fått ett märkligt problem med min 740 Turbo Intercooler 1990. Det är en B230FK motor i just nu.

Och när jag var på träff i helgen så stod bilen i lite lutning framåt. Jag använder VGA1 som styr centrallås i bilen. Så min kompis ville sätta sig i baksätet i skuggan då det var lite varmt.
Då låser jag upp bilen. Han öppnar bakdörren. Då helt från ingenstans så går startmotorn runt och bilen tuggar sig fram i 0.5 sek innan han stänger dörren igen. Gissa att vi blev förvånade :-o .
Och jäkla tur att det inte fortsatte in i bil framför! :-/

Saken tillhör att jag har haft problem med att startmotorn inte vill gå när jag vrider på nyckeln. Detta kunde hända närsom när jag skulle starta bilen. Då har jag kopplat in ett mellanrelä Då jag sett att kabeln till solenoiden är lite murken.
Dvs. ordinarie spänningen är kopplad på styrsignal till ett 30A relä. Sedan till jord på en jordstation vid batteriet. Sedan går spänningen från batteriet till solenoiden genom relät när det drar när jag vrider på nyckeln. På så sätt avlastar jag den dåliga kabeln. Det har inte krånglat en enda gång Sedan jag gjort på detta viset. Relät är väl mer lättdrivet?

Åter till bakdörren då. Jag lade i friläge istället. Sedan öppnade jag bakdörren igen. Då hände inget. Däremot var dörrkontakten glapp. Fibblade jag med den så kunde startmotorn gå ibland. Blir det alltså något backspänning som gör att mitt installerade mellandel drar? Försökte att göra detta väl hemma igen. Men då händer det ej. Berodde det på lutningen som bilen stod i? :nerd:

Jag ska ta bort mellanrelät nu. Men varför skedde detta?
Varför laddar batteriet ur?

Kom du fram till något kring denna frå[…]

Bromsvätskebehållare

Vet väl någon vänlig själ?

Välja information i förardisplay

Under inställningar, sen tror jag det är[…]

Jag har exakt samma problem med min 740 Turbo Inte[…]