Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av luma
Jag har en volvo 740 från 1987. Jag har problem med styrservon på så vis att det fungerar hur bra som hellst att svänta åt vänster, men att svänga åt höger går oerhört trögt (ingen servo?). Efter att man har kört ett tag brukar det lossna dock.

Styrservo olja är bytt nyligen (2 år sen). Vad kan vara fel? Och är det enkelt att rätta till? Bilen har inte körts på ca 1-2 år, kan det ha orsakat något fel?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
i.o.m att bilen stått stilla så länge så låter det som det är läge att byta oljan igen...
av luma
Men skulle dålig olja kunna resultera i att servon fungerar bra åt ena hållet men inte andra?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Samma på min ibland, särskilt när det är kallt. Har bytt olja men det hjälpte bara ett tag. Antagligen något som gör att ventilpaketet hänger sig, nån liten flaga som lägger sig på fel ställe ibland. Det försvann ett tag efter att jag hade bytt bromsar fram och vridit ut hjulen för hand när dom var i luften, prova det!
Ett oljebyte till kan hjälpa iofs, jag hade väl otur som inte fick med skräpet ut...
Just nu har jag inga större problem, kanske lite trögt på morgonen men inget jag tänker byta styrväxel för.
av luma
Sparkz skrev:Samma på min ibland, särskilt när det är kallt. Har bytt olja men det hjälpte bara ett tag. Antagligen något som gör att ventilpaketet hänger sig, nån liten flaga som lägger sig på fel ställe ibland. Det försvann ett tag efter att jag hade bytt bromsar fram och vridit ut hjulen för hand när dom var i luften, prova det!
Ett oljebyte till kan hjälpa iofs, jag hade väl otur som inte fick med skräpet ut...
Just nu har jag inga större problem, kanske lite trögt på morgonen men inget jag tänker byta styrväxel för.
Hur byter jag olja? :) Jag köpte lite olja idag (röd olja skulel det vara enl tjejjen på macken). Men oljan i systemet verkar vara svart. Förmodligen aldrig bytt. Hur kan jag tömma ut den gamla oljan?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Röd olja, stämmer! Annars ska Volvos syntetiska servoolja vara bättre när det är kallt...

Lyft upp bilen, framhjulen i luften.
Lossa båda banjonipplarna på styrväxeln, vrid framhjulen för hand till fulla rattutslag tills det inte kommer mer olja. Starta motorn ett par sekunder så får du ut den sista skvätten ur pumpen.
Sätt ihop (nya kopparbrickor!) och fyll på olja.
Släpp ner bilen, starta motorn och lufta ur med några fulla rattutslag. Var beredd med mer olja.
av PatrikBacklin
Så man luftar igenom att ha servo-påfyllningsburken öppnad och fulla rattutslag? sen fylla på om det sjuker?

// Patrik
av J00r
Exaxt, det bubblar som upp luft då.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]