Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av WOG
Tjabba! Jag har problem med att lambda lampan börjar lysa efter ett tag körning. Har fått felkoder
2-2-1 och 2-2-3 de symtomer jag fått är att den drar väldigt mycket sås och tomgången blir kalv kass när bilen är varm den studsar mellan ≈500-1200 inget annat märks utöver det. Det är en regina (Rex) och har automat låda om de mot förmodan spelar någon roll.

Går det och mäta några ohm eller volt till något? TACK PÅ FÖRHAND!
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla först vakuumslangen mellan insug och MAP-givaren det kan förklara båda felkoderna

2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.

2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.

Hej Nu fungerar det. Det visade sig vara :-/ O-[…]

Nu går det att bygga och beställa ES90 […]

740 lambda

Kolla först vakuumslangen mellan insug och M[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Du får googla runt. Har för mig att det[…]