- Idag, 13:25
#1620002
Dessa börjar tydligen nästan undantagslöst att förr eller senare börja läcka på olika sätt och då blir det blött på förargolvet. Man kan också se spår av detta på plåten som sitter strax under värmekranen. Det kan annars vara värmepaketet som läcker så testa gärna med lite hushållspapper därunder ett tag för att försäkra dig om varifrån vätskan verkligen kommer.
Detta är gjort på en 940 men jag tror det är ett rätt likartat jobb på en 740, värmekranen är iaf likadan.
Värmekranen sitter alltså på torpedväggen en bit upp snett till höger om gaspedalen. En ny kostar strax över 200,- så det är inte speciellt dyrt. Jobbig att byta? Jovars, det krävs en del trixande och trångt är det. Det finns guider och filmer på hur ett byte går till men dessa är ganska taffliga och beskriver eller visar dumt nog inte de svåraste momenten så jag har skrivit en egen!
Man behöver inga märkvärdiga verktyg; en torxmejsel, en mejsel med böjlig hals (ett måste) avsedd för slangklammer (7 mm) , några spännband eller liknande och kanske några vanliga mejslar att peta med och någon eller några tänger. Ett litet kärl att fånga upp kylarvätska kan man också tillföra. Två pluggar 17 mm och litiumfett kan vara bra att ha. God belysning är viktig!
Motorn ska vara kall. Öppna och stäng även locket på expansionskärlet snabbt för att släppa ut ev. övertryck. Skjut förarstolen längst bak. Man börjar med att plocka bort stora skyddet under ratten, tre torx. Ta sen och lossa den undre slangen som sitter i motorrummet på torpedväggen. Den övre kan sitta kvar. Det kommer nu att sippra ut lite kylarvätska. Om man vill kan man använda en speciell tång där man kniper runt själva slangen för att förhindra att det rinner ut kylarvätska men gör man inte det rör det sig ändå inte om några mängder, ett par dl sammanlagt ungefär.
Lossa sen båda slangar på insidan som sitter där, den övre går till värmepaketet och den undre till värmekranen. Den första kan sitta en del och jag förespråkar att man lossar båda för att få bättre åtkomst. Här kan det också komma lite kylarvätska. Plugga sedan gärna dessa slangar med något lämpligt (17mm) för att förhindra att det sipprar ut mer vätska och fixera slangarna åt något håll ordentligt och utanför värmekranen och dess hållare så att de inte är i vägen. De är rätt styva så man måste ha ett spännband eller nåt, man blir tokig om man inte gör detta för de kommer annars att vara i vägen hela tiden! Man skulle nog kanske kunna plocka bort dem helt (iaf den övre) men det gjorde jag inte själv, fick helt enkelt inte bort den!
Plocka bort clipset som håller den nedre vajern, bara att sprätta loss på sidan med en mejsel på höger sida. Håll reda på det! Hela konstruktionen består av två delar, värmekranen i sig närmast torpeden och en stor hållare som den sitter i med två plasthakar. Man tar och bänder försiktigt med en mejsel i sidan på den vänstra, synliga haken, då lossnar hållaren från värmekranen på den sidan. Man får inte ha sönder denna hake för då går det sedan inte att få ihop delarna och då kan man inte reglera värmen! Notera samtidigt med t ex tusch på befintliga värmekranen var denna hake möter gamla värmekranen. Mer om det senare.
Nu kan man trixa loss hållaren från värmekranen genom att vrida den ytterst lite motsols så den lossnar även från den inre klacken. Sen böjer man hela hållaren uppåt och åt sidan och den tål en hel del. Se bara upp med den andra vajern på ovansidan så att den inte hoppar ur! Hoppar den av där vajern slutar är det inte helt omöjligt att få dit den igen men har även stoppet på vajern hoppat ur - en rund plastpryl med piggar som ska vändas 45 grader för att kunna träs på - så har man stora problem! Hände mig och det tog åtskilliga timmar innan jag fick dit den. Man behöver/ska alltså inte plocka bort hållaren - gör man det måste övre vajern också lossas och den sitter extremt trångt till, då bör också övre slangen till värmepaketet helt plockas bort på nåt sätt.
Studera gärna bilderna hur hållaren ser ut och var klackarna finns så man vet hur den ska sitta, det är avgörande när allt ska monteras ihop.
Nu är värmekranen redo att plockas bort och för detta måste man vrida den ett kvarts varv, hålen sitter kl 10 och kl 4 ungefär. Den kan sitta en del! Tittar man på nya kranen så ser man två fyrkantiga klackar som ska in i motsvarande spår på torpedväggen. Röret genom torpeden är även lite vinklat. Det ska även sitta en porös packning där men den kan ha gått hädan om det gått lång tid. Jag tog en bit plastmatta och klippte till som fick bli ersättare. Gör tuschmarkeringar på samma ställe på den nya kranen. Ta bort clipset om det sitter ett sånt på den nya kranen, det behövs inte (och är inte identiskt med det andra). Stoppa sedan in den nya värmekranen och vrid fast den. Känn att den verkligen bottnar och sitter fast i längsled. Låt den vara i ungefär samma position som du tidigare markerade.
Nu kommer det svåra: att få dit hållaren. Man får lyfta och trixa med hållaren rätt mycket för att kunna krångla in den bland slangarna men det går! Ha bara koll på att övre vajern då inte hoppar ur.
Sen ska den låsas fast:
Den sitter alltså först med en inre plasthake som man nu inte ser men som är viktig och för att få den att låsa ska man alltså vrida hållaren lite medsols när den rektangulära delen ligger i sin bana på baksidan. Känn sen att den sidan av hållaren verkligen sitter fast, då har man lyckats hitta av klacken. Därefter knäpper man fast den stora haken. Kontrollera även att armen från nya kranen nu löper i spåret som finns på hållaren. Detta kan ta många försök och kräver tålamod men när det väl är på plats och man pressar ihop den med stora klacken så säger det bara klick och fungerar. Eftersom kranen i sig är nästan helt lös när man vrider den kan man fixera den genom att ansluta slangen inne i motorrummet och sen experimentera i vilket läge som den rektangulära delen är på rätt ställe. Tuschmarkeringen ger en bra indikation på hur den ska sitta.
Kolla nu att armen löper som den ska och inte hoppar ur sitt läge när den åker fram och tillbaka (det gjorde den för mig, fick modifiera lite). Som sista åtgärd kan man smörja in alla glidytor, jag använde Biltemas litiumfett på spray. Sen är det bara att sätta tillbaka slangarna och clipet till nedre vajern, man kan justera läget på vajern med detta.
Hur jag modifierade? Ja, armen på den nya kranen glappade så pass mycket uppåt/nedåt att den hoppade ur sitt läge ibland (plastsknoppen skulle varit lite högre) så jag borrade ett litet hål i toppen på knoppen och skruvade dit en liten skruv där diametern på skallen var 5 mm = något mindre än spåret. Ska ju inte behövas på nya prylar - men, men…
Nu återstår varmkörning och därmed luftning och den kylarvätska som läckte ut måste ersättas.
Vet man exakt vad man ska göra och i vilken ordning, inget sitter fast och allt flyter på så kanske man klarar detta på en dryg timme. I praktiken får man räkna med en hel kväll för det är alltid nåt som bråkar. Det är t ex så trångt där under att bara en hand ryms! Ett tips är att alltid ta egna bilder på hur allt sitter innan man börjar så har man något att referera till om man blir konfunderad. En sån sak är t ex hur värmekranen står i relation till hållaren när allt är klart. Många av mina bilder är tagna med hållaren helt bortplockad så positionerna på dessa bilder kanske inte stämmer med hur det ser ut annars.
Den kan nu vridas för att komma i rätt läge, detta visar inte hur den slutligen sitter.
Detta är gjort på en 940 men jag tror det är ett rätt likartat jobb på en 740, värmekranen är iaf likadan.
Värmekranen sitter alltså på torpedväggen en bit upp snett till höger om gaspedalen. En ny kostar strax över 200,- så det är inte speciellt dyrt. Jobbig att byta? Jovars, det krävs en del trixande och trångt är det. Det finns guider och filmer på hur ett byte går till men dessa är ganska taffliga och beskriver eller visar dumt nog inte de svåraste momenten så jag har skrivit en egen!
Man behöver inga märkvärdiga verktyg; en torxmejsel, en mejsel med böjlig hals (ett måste) avsedd för slangklammer (7 mm) , några spännband eller liknande och kanske några vanliga mejslar att peta med och någon eller några tänger. Ett litet kärl att fånga upp kylarvätska kan man också tillföra. Två pluggar 17 mm och litiumfett kan vara bra att ha. God belysning är viktig!
Motorn ska vara kall. Öppna och stäng även locket på expansionskärlet snabbt för att släppa ut ev. övertryck. Skjut förarstolen längst bak. Man börjar med att plocka bort stora skyddet under ratten, tre torx. Ta sen och lossa den undre slangen som sitter i motorrummet på torpedväggen. Den övre kan sitta kvar. Det kommer nu att sippra ut lite kylarvätska. Om man vill kan man använda en speciell tång där man kniper runt själva slangen för att förhindra att det rinner ut kylarvätska men gör man inte det rör det sig ändå inte om några mängder, ett par dl sammanlagt ungefär.
Lossa sen båda slangar på insidan som sitter där, den övre går till värmepaketet och den undre till värmekranen. Den första kan sitta en del och jag förespråkar att man lossar båda för att få bättre åtkomst. Här kan det också komma lite kylarvätska. Plugga sedan gärna dessa slangar med något lämpligt (17mm) för att förhindra att det sipprar ut mer vätska och fixera slangarna åt något håll ordentligt och utanför värmekranen och dess hållare så att de inte är i vägen. De är rätt styva så man måste ha ett spännband eller nåt, man blir tokig om man inte gör detta för de kommer annars att vara i vägen hela tiden! Man skulle nog kanske kunna plocka bort dem helt (iaf den övre) men det gjorde jag inte själv, fick helt enkelt inte bort den!
Plocka bort clipset som håller den nedre vajern, bara att sprätta loss på sidan med en mejsel på höger sida. Håll reda på det! Hela konstruktionen består av två delar, värmekranen i sig närmast torpeden och en stor hållare som den sitter i med två plasthakar. Man tar och bänder försiktigt med en mejsel i sidan på den vänstra, synliga haken, då lossnar hållaren från värmekranen på den sidan. Man får inte ha sönder denna hake för då går det sedan inte att få ihop delarna och då kan man inte reglera värmen! Notera samtidigt med t ex tusch på befintliga värmekranen var denna hake möter gamla värmekranen. Mer om det senare.
Nu kan man trixa loss hållaren från värmekranen genom att vrida den ytterst lite motsols så den lossnar även från den inre klacken. Sen böjer man hela hållaren uppåt och åt sidan och den tål en hel del. Se bara upp med den andra vajern på ovansidan så att den inte hoppar ur! Hoppar den av där vajern slutar är det inte helt omöjligt att få dit den igen men har även stoppet på vajern hoppat ur - en rund plastpryl med piggar som ska vändas 45 grader för att kunna träs på - så har man stora problem! Hände mig och det tog åtskilliga timmar innan jag fick dit den. Man behöver/ska alltså inte plocka bort hållaren - gör man det måste övre vajern också lossas och den sitter extremt trångt till, då bör också övre slangen till värmepaketet helt plockas bort på nåt sätt.
Studera gärna bilderna hur hållaren ser ut och var klackarna finns så man vet hur den ska sitta, det är avgörande när allt ska monteras ihop.
Nu är värmekranen redo att plockas bort och för detta måste man vrida den ett kvarts varv, hålen sitter kl 10 och kl 4 ungefär. Den kan sitta en del! Tittar man på nya kranen så ser man två fyrkantiga klackar som ska in i motsvarande spår på torpedväggen. Röret genom torpeden är även lite vinklat. Det ska även sitta en porös packning där men den kan ha gått hädan om det gått lång tid. Jag tog en bit plastmatta och klippte till som fick bli ersättare. Gör tuschmarkeringar på samma ställe på den nya kranen. Ta bort clipset om det sitter ett sånt på den nya kranen, det behövs inte (och är inte identiskt med det andra). Stoppa sedan in den nya värmekranen och vrid fast den. Känn att den verkligen bottnar och sitter fast i längsled. Låt den vara i ungefär samma position som du tidigare markerade.
Nu kommer det svåra: att få dit hållaren. Man får lyfta och trixa med hållaren rätt mycket för att kunna krångla in den bland slangarna men det går! Ha bara koll på att övre vajern då inte hoppar ur.
Sen ska den låsas fast:
Den sitter alltså först med en inre plasthake som man nu inte ser men som är viktig och för att få den att låsa ska man alltså vrida hållaren lite medsols när den rektangulära delen ligger i sin bana på baksidan. Känn sen att den sidan av hållaren verkligen sitter fast, då har man lyckats hitta av klacken. Därefter knäpper man fast den stora haken. Kontrollera även att armen från nya kranen nu löper i spåret som finns på hållaren. Detta kan ta många försök och kräver tålamod men när det väl är på plats och man pressar ihop den med stora klacken så säger det bara klick och fungerar. Eftersom kranen i sig är nästan helt lös när man vrider den kan man fixera den genom att ansluta slangen inne i motorrummet och sen experimentera i vilket läge som den rektangulära delen är på rätt ställe. Tuschmarkeringen ger en bra indikation på hur den ska sitta.
Kolla nu att armen löper som den ska och inte hoppar ur sitt läge när den åker fram och tillbaka (det gjorde den för mig, fick modifiera lite). Som sista åtgärd kan man smörja in alla glidytor, jag använde Biltemas litiumfett på spray. Sen är det bara att sätta tillbaka slangarna och clipet till nedre vajern, man kan justera läget på vajern med detta.
Hur jag modifierade? Ja, armen på den nya kranen glappade så pass mycket uppåt/nedåt att den hoppade ur sitt läge ibland (plastsknoppen skulle varit lite högre) så jag borrade ett litet hål i toppen på knoppen och skruvade dit en liten skruv där diametern på skallen var 5 mm = något mindre än spåret. Ska ju inte behövas på nya prylar - men, men…
Nu återstår varmkörning och därmed luftning och den kylarvätska som läckte ut måste ersättas.
Vet man exakt vad man ska göra och i vilken ordning, inget sitter fast och allt flyter på så kanske man klarar detta på en dryg timme. I praktiken får man räkna med en hel kväll för det är alltid nåt som bråkar. Det är t ex så trångt där under att bara en hand ryms! Ett tips är att alltid ta egna bilder på hur allt sitter innan man börjar så har man något att referera till om man blir konfunderad. En sån sak är t ex hur värmekranen står i relation till hållaren när allt är klart. Många av mina bilder är tagna med hållaren helt bortplockad så positionerna på dessa bilder kanske inte stämmer med hur det ser ut annars.
Den kan nu vridas för att komma i rätt läge, detta visar inte hur den slutligen sitter.
- By kievY