Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Undersökte mina skivor idag och insåg att de var rätt slitna samt beläggen var det inte jättemycket kvar på.

Mätte skivorna och det verkar vara 262 mm skivor och bromssystemet är bendix.

Kollade på vparts och de hade rätt vettigt pris om man jämför med mekonomen. De skulle ha betydligt mer för deras proparts.

Är dessa från vpart vettiga?

Eller vart brukar ni handla?

De skulle kosta runt 1100kr för skivor och belägg fram +frakt.

Sen undrar jag om det inte ska sitta någon låsskruv som håller fast skivan? Eller sitter den skruven i ett av de mindre hålen?
IMG_0570.png
IMG_0570.png (1.86 MiB) Visad 53 gånger
IMG_0568.png
IMG_0568.png (1.35 MiB) Visad 53 gånger
IMG_0569.jpeg
IMG_0569.jpeg (3.2 MiB) Visad 53 gånger
IMG_0567.jpeg
IMG_0567.jpeg (3.01 MiB) Visad 53 gånger
IMG_0566.jpeg
IMG_0566.jpeg (3.64 MiB) Visad 53 gånger
Lars82 skrev: Idag, 19:53
Jag har handlat hos aeromotors dom senaste tiderna och med frakt kostar det under 1000kr

https://aeromotors.se/produkt/1895590/p-86-006-brembo + https://aeromotors.se/produkt/1382150/0 ... -283-bosch

men leveranstiden är dock längre.. så om du behöver dom omgående/inom några dagar.. så kanske Vparts/biltema? är snabbast? trodo.se är också ett alternativ.
Jag har använt VParts skivor och belägg (tillverkare ABS - budgetmärke) ett antal gånger - och varje gång har de blivit skeva efter några månader trots helt korrekt montage. Jag har på senare tid gett upp och köper bättre grejer från kända märken, i regel ATE som väl är/var originalleverantör av bromsskivor till våra bilar. Sedan dess har jag inte haft några problem.

Det ska sitta en skruv med art nummer 1330273 som håller skivan på plats och även hjälper till vid montering av (original)fälg, men det är inget nödvändigt. Enbart ett hjälpmedel under montage. Skivan hålls på plats när du drar fast hjulen.
av KalleJ
Nej proparts är lågbudget skit också, bara 2-3gånger dyrare hos Mekonomen.
Ta ABS från V-parts hellre isåfall.

Ska du ha något bra, köp "Premium" alternativen hos Trodo.se, lite snabbare och dyrare än aeromotors som också är bra annars.
Tex. Bosch, Brembo, TRW, Textar, ATE osv. osv.

Förövrigt ABS skivor på min bil fram nu, de blir inte skeva om inte bromsbeläggen ligger emot och värmer upp.

Edit: Ser nu att du länkat Promeister skivor, det är mekonomens egna märke. Kan vara vad som helst.

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&ar[…]

Nej proparts är lågbudget skit ocks&ari[…]

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]