Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1612158
Glappande hastighetsmätare och trippmätare på volvo 940 ltt 1996

På min volvo så fungerar hastighet och tripp som vanligt en stund. Sen lägger båda av för att sen hoppa igång av sig själv.

Har bytt givare i bakaxeln samt bytt ut kabeln från bakaxeln och in i bagaget.

Felet var kvar.

Tog loss mätarhuset och upptäckte att tidigare ägare hade lödit fast en kabel från laddtrycksmätaren i mätarhuset och den lödningen har börjat släppa. Kan det vara den som gör att hastighetsmätaren fungerar ibland och ibland inte?

Han har även kopplat på en strömtjuv på kabelhärvan, se den blå strömtjuven.

Är jag ute och cyklar eller kan det påverka hastighet och tripp?

Vad ska jag göra som nästa steg?

Koppla bort strömtjuven och den röda kabeln bak på mätarhuset? Men då tappar jag strömmen till laddtrycksmätaren antar jag.
IMG_0234.jpeg
IMG_0234.jpeg (1.78 MiB) Visad 24 gånger
IMG_0241.jpeg
IMG_0241.jpeg (2.43 MiB) Visad 24 gånger
IMG_0240.jpeg
IMG_0240.jpeg (2.89 MiB) Visad 24 gånger
IMG_0239.jpeg
IMG_0239.jpeg (3.71 MiB) Visad 24 gånger
Sen undrar jag även om jag ska byta till ett annan mätarhus. Ska jag ha samma serienummer? Eller spelar det ingen roll?
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]