Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ska1man
Halloj allesammans! Jag håller just nu på att byta turbo på min 944 med en b230fk från en garret t04 till orginal 13c. För att göra en lång historia kort så är anledningen helt enkelt att turbon suger för mycket luft för nuvarande bränslesystem att hantera, och jag är inte i behov av att åka 300+ häst just nu med större spridare.

Det jag undrar över är iallafall vad måtten på banjobultarna i turbon som ska sitta till vattentillförsel och vattenretur är? Jag har bulten som är till oljetillförseln, och det verkar vara samma gänga till både oljan och vattenanslutningarna då den går i fint.

Jag är väl medveten om att man kan mäta fram på bulten vad den är, men det är svårt att se helt exakt. Har testat lite och en m10 x 1 går in men har minimalt glapp. Har även testat både m12 x 1 samt m12 x 1.5 men båda går ner ganska trögt. Kanske helt enkelt är en m10 x 1.5 men undrar iallafall om någon vet.

Skulle vilja kunna fortsätta med det roliga snart, wg och pysventil :)
OM RYSSEN KOMMER

Hatar Ryssarna. Har varit ute och kör en del […]

Mäta tjocklek på bromsskivor

Varför inte byta redan nu? - ett par skivor o[…]

Motorproblem

Inga lampor/meddelanden i instrumentdisplayen? Sku[…]

Utslagsbegränsare

Sitter tom std på en del Volvo av dessa gene[…]