Sida 1 av 1

Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: fre 18 apr 2025, 20:22
av Lars82
Hej! På min 940 krånglar hastighetsmätaren och trippmätaren ibland. Plötsligt under körning så går hastighetsmätaren ner till 0 och trippen rör sig inte. Efter en stund hoppar den igång igen.

Oftast händer detta i början av en körning.

Vad kan det bero på och tips på vad jag kan göra.

Övriga mätare fungerar som de ska.

Det är en 940 med ltt -96 och m90.

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: lör 19 apr 2025, 07:45
av lennarte
En knytnäve rakt uppifrån funkar på min 745-a. Dessa mätarhus (alla 7/900) är under all kritik. Har i många år kört med en mobiltelefon som trippmätare då tankmätaren, trippmätaren tempmätaren och även oljetryckslampan efter hand slutat att fungera. Och då en knytnäve ovanpå mätathuset då och då när hastighetsmätaren stannar ........

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: lör 19 apr 2025, 21:44
av Chris72
Är nog tyvärr som Lennart skriver. På min -91a (de årsmodellerna är om möjligt värst) fick jag byta alla dåliga kondensatorer på kretskortet på själva hastighetsmätaren; MEN min funkade trippmätaren på även om mätaren ibland visade 0 km/t och ibland fast på 80 km/t.
Kan vara värt att kolla hur ledningarna till givaren på bakaxelkåpan ser ut, är de dåliga kan de ge samma symptom framförallt att trippen fallerar med.
//Chris

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: lör 19 apr 2025, 21:55
av bönan
Värt att kolla hur kabeln från givaren i bakaxeln och upp genom skuffgolvet mår. Det finns en kontakt i vänster balja så det går att byta bara den lilla snutten.

Mätaren kan såklart också krångla och då är det nog firma som gäller för renovering om man inte är väldigt duktig på elektroniken. 95 och senare har dock betydligt bättre instrument än de äldre.

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: sön 20 apr 2025, 05:54
av Lars82
bönan skrev: lör 19 apr 2025, 21:55 Värt att kolla hur kabeln från givaren i bakaxeln och upp genom skuffgolvet mår. Det finns en kontakt i vänster balja så det går att byta bara den lilla snutten.

Mätaren kan såklart också krångla och då är det nog firma som gäller för renovering om man inte är väldigt duktig på elektroniken. 95 och senare har dock betydligt bättre instrument än de äldre.
Tack för tipset. Ska börja med att kolla under först vid bakaxeln. Sen upp till baljan i bagaget. Visst är det samma på en sedan? Är baljan långt bak i bagaget eller nära ryggstödet? Så jag vet vad jag ska leta efter.

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: sön 20 apr 2025, 08:33
av lennarte
På min 745-a följer den kabeln bensin påfyllningen upp mot vänster hjulhus. Där sitter en kopplingsbox som är limmad, sedan fortsätter kablarna frammåt. Dock, kolla på kopplingsstycket som sitter på bakaxeln först. Det kan ärga sönder där, där var felet på ABS-en på min. Det är samma givare.

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: mån 21 apr 2025, 21:09
av TioTusenKRBil
Om det är kabeln till bakaxeln så funkar det att skarva på en ABS kabel fram från valfri gammal 940 på skroten. Den passar perfekt, är lite mera rejäl, och tätar bra i genomföringen med gummit (samma diameter på hålet till bakaxelgivare som abs fram). Allt man behöver göra är att byta ut hane till hona på kontakten då bakaxeln är hona > hane medans abs fram är hane > hona. Detta kan man ju också skaffa från donatorbilen på skroten om man klipper av abs kabeln från själva bilens härva också.

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: ons 23 apr 2025, 16:35
av bönan
Lars82 skrev:
bönan skrev: lör 19 apr 2025, 21:55 Värt att kolla hur kabeln från givaren i bakaxeln och upp genom skuffgolvet mår. Det finns en kontakt i vänster balja så det går att byta bara den lilla snutten.

Mätaren kan såklart också krångla och då är det nog firma som gäller för renovering om man inte är väldigt duktig på elektroniken. 95 och senare har dock betydligt bättre instrument än de äldre.
Tack för tipset. Ska börja med att kolla under först vid bakaxeln. Sen upp till baljan i bagaget. Visst är det samma på en sedan? Är baljan långt bak i bagaget eller nära ryggstödet? Så jag vet vad jag ska leta efter.
Ja, ingen skillnad på kombi/sedan. Plocka ur skuffinredningen och reservhjulet så ser du var kabeln kommer upp genom golvet, det är de två tunnare kablarna, du har även grövre kabel till soppapumpen samt kabeln för nivågivaren. Som Lennarte säger så sitter det sedan en kopplingsdosa i övre främre delen av vänster balja. Är först en liten plastlåda man öppnar och sen en kontakt därinne.

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: tis 06 maj 2025, 21:31
av Lars82
lennarte skrev: lör 19 apr 2025, 07:45 En knytnäve rakt uppifrån funkar på min 745-a. Dessa mätarhus (alla 7/900) är under all kritik. Har i många år kört med en mobiltelefon som trippmätare då tankmätaren, trippmätaren tempmätaren och även oljetryckslampan efter hand slutat att fungera. Och då en knytnäve ovanpå mätathuset då och då när hastighetsmätaren stannar ........
Har testat det men har aldrig fungerat för mig.

Re: Hastighetsmätare och trippmätare krånglar på 940

Postat: tis 06 maj 2025, 21:34
av Lars82
bönan skrev: ons 23 apr 2025, 16:35
Lars82 skrev:
bönan skrev: lör 19 apr 2025, 21:55 Värt att kolla hur kabeln från givaren i bakaxeln och upp genom skuffgolvet mår. Det finns en kontakt i vänster balja så det går att byta bara den lilla snutten.

Mätaren kan såklart också krångla och då är det nog firma som gäller för renovering om man inte är väldigt duktig på elektroniken. 95 och senare har dock betydligt bättre instrument än de äldre.
Tack för tipset. Ska börja med att kolla under först vid bakaxeln. Sen upp till baljan i bagaget. Visst är det samma på en sedan? Är baljan långt bak i bagaget eller nära ryggstödet? Så jag vet vad jag ska leta efter.
Ja, ingen skillnad på kombi/sedan. Plocka ur skuffinredningen och reservhjulet så ser du var kabeln kommer upp genom golvet, det är de två tunnare kablarna, du har även grövre kabel till soppapumpen samt kabeln för nivågivaren. Som Lennarte säger så sitter det sedan en kopplingsdosa i övre främre delen av vänster balja. Är först en liten plastlåda man öppnar och sen en kontakt därinne.
Jag har beställt själva kabelhärvan som går till givaren i bakaxeln. Har även beställt en ny givare.

Tips på vad jag ska använda för att löda.