Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan, har ett problem med min volvo 940, den går som en dröm startar i alla väder inga problem alls förutom då jag ska koppla urkoppla lägger bilen i friläge så sjunker varvtalet så snabbt så den stänger av sig eller när jag gör båda två samtidigt bromsar och kopplar, kan hända 3 av 10 gånger, när de händer lyser alla lampor och ibland kan den eller hinna rädda sig själv åh starta igen eller puttra igång annars måste jag starta om bilen åh då går den felfritt igen tills det händer samma sak, vad är felet?
Hej! Har du kollat så slangarna till kolkanoistern är anslutna? Mina hade släppt och då gick den oroligt vid inbromsning vid ex trafikljus.
IMG_9821.jpeg
IMG_9821.jpeg (2.55 MiB) Visad 522 gånger
IMG_9820.jpeg
IMG_9820.jpeg (3.04 MiB) Visad 522 gånger
Om de är fast, har du gjort rent spjällhuset?
Tänds miljölampan någon gång vid körning?? Då har felkod som kan hjälpa dig i felsökningen. Kallas ofta lambdalampa, felkods lampa m.m. Om du har EGR och PulsAir på din bil kolla så det fungerar som det ska, eller koppla bort det. Det är tillåtet att göra, i alla fall på vissa modeller.
Jag har haft liknande symptom på flera olika 7- och 940/60 och det har varit antingen uttjänt eller eftermarknads luftmassemätare varje gång. Ofta så har problemen börjat uppstå innan motorlampan tänds. Inget annat än original Bosch med rätt nummer fungerar bra i min mening.

Säger inte att detta är fel på din bil, men det är värt att ha i åtanke. Om du kan låna en LMM från en annan bil är det ett bra sätt att felsöka på.
För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]

Upplever samma problem med den äldre Sensus R[…]