Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

AC:n i min 960 -92 vill inte starta i år. Skulle vilja veta var jag ska börja felsöka. Jag har gjort några tester redan.

Jag har kollat trycket av kylmedium och det var OK!
Jag har kollat lågtrycksgivaren och den var sluten, dvs OK!
Sen läste jag av felkoder och fick ett fel i uttag B2 (1-2-2) Det hålet hör nog egentligen till bränslesystemet, men jag reagerade för det var lufttempgivarsignalen som det tydligen skulle vara fel på. Kan det vara så att AC:n drar nytta av den signalen för att veta när den ska gå igång, eller är jag helt fel ute?

Vad är annars nästa steg i felsökningskedjan?

Tacksam för svar och ha en bra dag allihopa :-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
A2 är bränslesystem, B1 klimat, B2 farthållare.
122 i B2 betyder: Hastigheten har ej varit över 35 km/h eller ingen hastighetssignal.
Den ska vara där om du läser ut felkoder efter att bara ha satt på tändningen. Kör fortare än 35 och läs ut koderna utan att stänga av tändningen så ska den vara borta.

Remskivan på kompressorn kan ha för stort spel, då orkar magneten inte dra in tryckplattan. Testa att sätta ström på den, ett runt enpoligt kontaktstycke som sitter med ett clips på kompressorn, kabeln försvinner in bakom remskivan. Den ska dra när den får ström, testa att trycka in den för hand annars, drar den då är spelet för stort och behöver justeras.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Fan, Sparkz, du är otroligt kunnig. :lol:

Jag var nere och rotade vid kompressorn, men jag förstår inte hur jag ska kunna sätta ström på den kontakten. Det enda jag ser är sladden som kommer ut bakom remskivan och går till en klump, men jag kan inte för mitt liv förstå hur jag får isär det där.

En detalj som gör det svårare är klart att jag knappt ser något eftersom den sitter så dumt till.

Man kan inte mäta någon annanstanns om det kommer ström fram? Och leta sig bakåt?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Klumpen borde vara kontaktstycket, vitt, 1 cm i diameter och ett par cm långt? Kanske är lite trångt men det går att komma åt. Annars borde kabeln vara med i något av de grå 8-poliga kontaktstyckena mellan motorn och karossen. Jämför färger, men se till att vara helt säker innan du skickar på ström bara!

Eller, starta motorn och sätt på AC:n. Håll någonting av järn framför remskivan (verktyg eller vad som helst) så ska det kännas att den är magnetisk.

Eller igen, tryck till framsidan på remskivan med en träbit eller nåt med motorn igång och se om den drar då.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag höll en fil framför remskivan när motorn var avstängd och då kände jag att den drog lite i filen. Sedan startade jag motorn, men den drog inte mer för det. Jag provade att trycka in plattan med en gummihammare, men den var omöjlig att rubba.

Det stämmer att den där klumpen var kontaktstycket. Kunde se det med hjälp av en spegel och ficklampa. Sedan försvinner sladden in mellan kompressorn och motorblocket och jag vet faktiskt inte riktigt var den tar vägen. Känns som att den går till ett kontaktstycke till och att den sedan kommer ut bakom kompressorn iform av en plastad gul sladd.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Fler förslag på denna?

MVH Henke
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad är det som är ivägen så att du inte kommer åt kontakten då? Brukar inte vara så svårt att få ner en arm där...
Det verkar ju som magneten inte drar, men du behöver fortfarande ta reda på om det fattas ström eller om magneten är kass.

Inga felkoder i B1?
Användarvisningsbild
av Knutte2
När jag skulle kolla felkoder i B1 så fanns det inte ens ett kontaktstycke i det hålet. skumt?? Det är bara 2 sladdar som går fram till hela B-kontakten, så det är 4 hål som är tomma. Ska man kolla felkoder på något annat ställe, eller det går inte att kolla felkoder?

En annan skum sak:
AC:n startade idag när jag var ute och körde på lunchen, men när jag stängde av och startade bilen igen så gick den inte. Det har iofs varit varmaste dagen hittils idag (20 grader).

Förändrar detta felsökningen, eller ska jag fortfarande sätta ström på kontakten och se om det drar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kanske inte var i diagnosuttaget -92... I så fall blinkar AC och REC-knapparna när du startar i stället.
Att den helt plötsligt funkar låter också som för mycket spel i remskivan.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag kollade lite i ett elschema som jag googlade fram och hittade yttertempgivaren (bakom handskfacket) som går till ECC-datorn. När jag drar ut den sladden och stoppar in den igen med motorn igång så startar kompressorn, men det knäpper till i ett relä efter ca 5 sekunder, och då stannar kompressorn. Jag plockade av kontakten till lågtrycksvakten på ackumulatorn och mätte mellan plus i sladden och jord medans gjorde likadant med yttertempgivaren och då betedde den sig likadant. Först tar det ett par sekunder tills fördröjningsreläet släpper på ström. Sedan försvinner strömmen efter 5 sekunder. :cry:

Kan man mäta spelet med ett bladmått, medans kompressorn sitter på plats?
Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämp[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]