Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Anton02
Tjenare, var och körde med bilen och efter ca 10 min körning så stendog den. Den var extremt svårstartad och ville knappt starta innan jag for iväg.
Har kollat/Bytt följande saker
Den har gnista
Bytt tändmodul(Slutsteg)
Bytt rotor och fördelarlock
Bytt tidigare då den gick bränslefilter och spridarnas o-ringar
Bytt bränslepumpsrelä
Bränslepump funkar/ hör att den går
Provat tanka upp ifall de skulle vara hjälppumpen i tanken men ingen skillnad

Får bränsle då de stinker bränsle och stiften är blöta vilket leder till min misstanke att den blir sur. Då den till och med ej startar till på startas

Det känns som att den inte tänder men sen så vet jag inte om det kan likaväl var att den får för mycket bränsle. Allså att man då måste justera bränslenålen på bränslefördelaren, då den blir trubbig med tiden och släpper på för mycket bränsle

Har ej kollat så motorn står rätt ifall den hoppat någon kugg
Hallgivaren hänger löst och har gjort de sen jag köpte bilen, men om den hade vari trasig borde ej heller den ha gnista. Samt att varvmätaren rör sig.

Efter o-ringsbytet på spridarna kollade jag efter vakuumläckage men inget utav de heller

All hjälp är uppskattad för att få igång bilen då jag fått slut på idéer. Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
Denna in insprutning heter ju K-Jetronic. K står för kontinuerlig, d.v.s det sprutar in bensin kontinuerligt. Så är motorn svårstartad så fyller det motorn ganska fort med bensin. Ett ganska vanligt fel var att mängdskivan "trögade" så den inte går tillbaka helt. Då sprutar det in ännu mer bensin.
av Anton02
Okej ska ta en kik på det, vars är det mängdskivan sitter. Tänkte ifall den är under "pumlan" som går mellan bränslefördelare och insug
av Anton02
Har nu kollat mätskivan och nog var det skit dära men inte något mycket iallafall. Tog bild efter på skivan, tycker den skall vara uppe mera, som jämns med fasningen. Blev tyvärr ingen skillnad efter att jag rengjort.
Bilagor
Snapchat-395324433.jpg
Snapchat-395324433.jpg (1.22 MiB) Visad 28708 gånger
Snapchat-1051091514.jpg
Snapchat-1051091514.jpg (1.11 MiB) Visad 28708 gånger
När motorn är avstängd ska skivan ligga i botten. Den ska inte gå att tycka ner mer. "Halsen" där där skivan ligger är på ett ställe som smalast, just där ska skivan ligga när motorn är avstängd. Ligger den för långt ner får motorn mindre bränsle vid start. Ligger dem för högt får motorn för mycket bränsle. I båda fallen blir motorn svårstartad.
Det ser ut som skivan inte ligger i mitten, den ska ligga i mitten, så dem inte kan "ta i" någonstans utan ska kunna röra sig fritt. Sedan finns det andra saker också, typ tillsatsluftslid, termotidkontakt, mm. Även mer allvarliga fel som fel, slitage i blänslefördelaren. Bara en sådan enkel sak som bränslepunpen, den ser likadan ut som bränslepumpen till B230F motorerna, men dom är för klena (lägre tryck). E motorn kräver upp till 6,5 kg tryck (om jag minns rätt) men F motorn kräver 3 kg.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Chris72
Finns inte den numera ökända kallstartsventilen på en B230E, då kan det vara värt att kolla. Tillsatsluftsliden styr tomgången kall o borde inte sura ner den. De brukar vara rätt pålitliga K-jetronic
//Chris
Chris72 skrev: ons 19 mar 2025, 16:41 Finns inte den numera ökända kallstartsventilen på en B230E, då kan det vara värt att kolla. Tillsatsluftsliden styr tomgången kall o borde inte sura ner den. De brukar vara rätt pålitliga K-jetronic
//Chris
Joo, den finns där.
Problem med trafikinformation RTTI

Så här ser det ut över samma omr&[…]

Smörjsprayer

Denna verkar fungera bra på typ sådana[…]

VOLVO V60 2021

var karta ifrån början men efter sista […]

Jag tycker det stora problemet är när ma[…]