Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av edvinsjost
Hejsan jag har stött på ett problem på min Volvo 745 från 92 med ett Regina
system, den får ingen tändning. Har ny tändspole, fördelare och rotor.,
spolen ger utslag på 12v när jag mäter den med multimeter. Även tändkablen
från tändspolen till fördelaren ger även det 12V tändkablarna från fördelaren har jag mätt
med multimeter och får utslag på mellan 2000-5000 ohm, samma för stiften
Fortfarande inget resultat, har även bytt hallgivare men är osäker på om
funktionen är som den ska, iochmed att varvmätaren fortfarande är död, hur
ska jag felsöka mig fram till var hallgivaren kan vara paj om det nu är det
som är felet
MVH Edvin :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
edvinsjost skrev: lör 15 mar 2025, 08:47 Har testat det och boxen ger inte utslag för några felkoder, är nog för att den nollställs medans felsökningen pågick
Du ska felkod 1-4-1 om vevaxelgivaren fungerar

Diagnosfunktion 1 för Rex tändsystem, väljarkabeln sätts I uttag 6
Kod Troliga orsaker
1-1-1 Inga felkoder finns lagrade
1-4-2 Fel I styrenheten
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.
av edvinsjost
Skall testa detta, du har ingen koll på hur tändmodulen på en regina sitter, har löst nånstans att den är inbyggd i tändspolen men hittar inte var den finns att handla på någon sida för det är det ända som inte är bytt i tändningsväg än
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är i samma modul som tändspolen. Har ingen överdriven kunskap om detta med Rex/Regina. Det satt ett sådant system (Rex tändsystem) på svärmors 360 -88. Har bytt några tändspolar (240 och 360) så dom är nog "den svagaste länken". Du kan byta tändspole, men resten är en enhet med en integrerad tändmodul/förstärkare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du läst igenom länken jag skickade??? Det står tydligt att du ska få "felkod" 1-4-1 om vevaxelgivaren/impulsgivare är Ok och inte om den är trasig
Diagnosfunktion 2. Tryck på knappen två gånger, dioden skall nu blinka snabbt. Vrid lite
grann på gasreglaget. Om dioden slocknar och sen ger koden 3-3-4 anger detta att
spjällkontakten fungerar korrekt I tomgångsläge.
Kör startmotorn eller starta motorn. Om dioden slocknar och sedan ger koden 1-4-1
betyder det att signalen från impulsgivaren är korrekt.

Låter bra, var först inne på M[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]