Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en Volvo 740 med b230f lh2.2 system som drar väldigt mycket bensin och rycker väldigt svart. Jag har försökt fixa problemet men kan inte förstå vad det är som är fel.

Jag har bytt flera saker på den som:
Lambdason, luftmassemätare, tempgivare, bränsletrycksregulator, pumprelä, spridarrelä, spjälgivare, spridare, alla tänddelar och bränsle boxen.

Det stoppar inte där då jag har bytt topp till en ny planad och inslipade ventiler, gjorde då en service då med med olja, filter o tändstift och bytt alla packningar på toppen, sotningssats.

Oljan luktade då bensin och tändstift va kol svarta och det är dom nu igen.

Jag har kollat kompressionen och det var typ 8bar i alla cylindrar.

Kan tillägga också att den går lite konstigt på tomgång då den låter lite som en gammal diesel båt, går upp o ner lite i tomgång. Ifall tomgångs motor kan spöke så den drar så mycket.

Så mina sista tankar nu är att det kanske kan va soppa pump om den kan göra så att det sprutar in för mycket bensin eller att det är något kabel brott någon stan så det inte mäter rätt.

//Mvh Ludvig
Har du kollat att spridarna fungerar som dom ska? Alltså att det sprutar riktigt och inget efterdropp?
Har du kollat så BTR-en fungerar som den ska? Alltså ge ett stadigt tryck på 2,5 till 3,0 bar (kg)?
Har du kollat att BTR-en är tät?
Har du rätt tempgivare?

Den ska vara blå och sitter under insuget ungefäf vid 3-ans cylinder.

Om BTR-en läcker kan motorn får en massa bensin genom slangen till insuget. Ta loss den kiena slangen vid insuget, stoppa den i munnen och sug. Smakar det bensin är den kass. Du ska känna att tungan sugs fast om den är riktig.

Sedan kan vevhusventilationen också krångla och vara tät
Värt att kolla är kallstartsventilen som (om den finns) sitter under insuget, om den inte håller tätt läcker bränsle in i rätt stora mängder i insuget. Men vet inte om alla med LH 2.2 har den.
//Chris
Jag har sugit på btr och det smaka inget mer än gummislang och lukta inte bensin så tror den funkar.
Ska kolla med spridarna hur dom sprutar o ska kolla på vevhus ventilationen om det är tät.

Tempgivaren är en blå så den är rätt, köpte ny tempgivare, lambda och lmm o enligt vparts är det rätt saker.
På LH2.2 sitter det kallsstart ventil. Den sitter på undersidan insuget. På LH2.4 finns den inte, men om inte minnet sviker kom den tillbaka på 940. På FB och/eller FD motorn
PulsAir är friskluft kopplat till avgas grenröret.
Jobbar ihop med EGR

Edit,
Kom på att det sitter kallstartventil på 91-92 års modell av 740 också. Dom som är utrustade med Bendix tänd och insprutning system
Det där med kallstartsventilens varande är märkligt; alla E, ET motorer hade den, men hur det var på LH2.2 verkar variera.
Sett den på -90 o -91 års Volvo 240 med LH 2.4 och som sagt på -91 års 940 med B230FB, men den försvann sen under modellår -92 för gott.
Min -91a byggde jag om så den har ingen längre, annan bränslebox och en täckplåt för hålet i insuget.

Gick precis in i VIDA på Volvo 740 -88 till -90 det är en markering vid kallstartsventilen i reservdelslistan med en hänvisning till en chassinr-avgränsning där de med högre nr har fått den. Så troligen sena med LH2.2 har fått den.

//Chris
Har du kontrollmätt så tempgivaren har korrekt resistans? Vet inte vad det är för tempgivare på dessa, men vanligt är att det är 2,5kohm vid 20 grader, högre resistans vid lägre temp och vice versa.
Sen kan du kontrollmäta att ledningen till tempgivaren är okej, om du mäter med sladden urkopplad med tändningen på borde det vara 5V mellan anslutningen och jord. Om du mäter med givaren inkopplad ska spänningen bli lägre.
Någon annan kanske kan rätta mig om det inte stämmer på LH2.2, men referensspänning för givare burkar vara 5V.
Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]