Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Magstrom
Hej
Jag och grabben försöker få igång hans bil. Den startar inte och det jag kommer fram till är att gnistan är väldigt svag. Den tänder inte till alls. Inte ens på startgas.
Om jag testar gnistan med tändstiftet direkt i tändspolen ser den fin ut. Både mot karossen som jordpunkt och mot motorn.
Men gnistan är nästan obefintlig om jag kollar den efter fördelaren. Vi har bytt tändspole ,rotor ,fördelarlock, tändmodul och alla tändkablar. Provat 2 olika fördelalarlock och 2 olika uppsättningar tändkablar. Men det är likadant. Vi har även kollat så kamremmen inte hoppat men det ser bra ut. Den sitter som den ska.
Det känns som timingen är fel på något sätt. Kan något ha rört sig ändå? Kamdrevet eller något.
Om man ändå utgår från att kamrem osv. sitter rätt vad styr gnistans timing till tändspolen? Det måste ju lira exakt.
Är det vevaxelgivaren som sköter det? Kan den vara dålig så timingen blir fel?

Många frågor . Är jättetacksam för idéer hur vi ska lösa det hela. Mina börjar ta slut.

/Magnus
Användarvisningsbild
av Chris72
Hej, kan mycket väl vara vevaxelgivaren, den är det mest kritiska i systemet. Kan vara värt att prova byta i alla fall. När ni bytt så mycket annat.
Kollade aldrig gnistan på min, den var svårstartad i flera år, men när man väl gick igång den gick den bra. Tills en dag då den tvärdog under körning, bytte givare o den gick kanon sen.
Tändningen går inte att justera även om man provar vrida fördelaren så ändrar den tändpunkten själv. Så ligger kamremmen rätt så skall tändpunkten vara som den skall vara.
//Chris
av Magstrom
Hej igen.
Kollade lite mer igår kväll.
Testade en annan bränslebox men det blev samma.
Har även testat en annan tändbox.
Det finns en gnista men den är sämre efter fördelaren jämfört med om jag testar direkt på tändspolen.
Dubbelkollade kammen och kollade så 0 på veven var rätt när 1:an var i topp. Det stämde. Kollade då också hur rotorn stod och den pekar mot rätt position i fördelaren. Jag mätte i fördelar locket för att se vilken som var vilken. Så det mekaniska verkar stämma.
Jag ska också tillägga att bilen inte är original.
Det sitter en större turbo t3/t4 och gröna r spridare på den. Och den är chippad.
Den gick efter bytet av spridare men när den kom upp i ca 3500 varv började den hacka och tappa ork. Sen gick den dåligt tills den fick stå ett tag. Sen startade den fint igen och samma procedur upprepades. Jag trodde den blev sur.
Eftersom gnistan var svag trodde jag den fick för mycket bränsle och inte orkade förbränna.
Vi har kollat så spridarna fungerar genom att helt enkelt hålla upp hela fuelrailen och se så de kommer ur dom.
Stiften är blöta. Och det finns gnista men lite svag.
Den tänder inte på startgas heller men det kanske blir för mycket soppa av någon anledning så det inte ens kan antända startgasen.
Igår hörde vi ett tickande/surrande från bränslereläet.
Och jag tycker att varvräknaren beter sig lite skumt när man provar att starta. Antingen hoppar den till ganska mycket eller inte alls. Och ibland ser det ut att hoppa i rätt takt. Så betedde det sig inte för ett par dagar sedan.
Jag har beställt nytt bränslerelä , vevaxelgivare och en ny knacksensor. Knacksensorn är en vild chansning.
Och nya chip är på väg.
Får testa dessa grejer också.
Om jag kopplar ur spridarna och bara matar startgas borde den tända till iaf. Får testa det också. Och sätta tillbaka orginalspridarna.
Magnus.

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]

Smörjsprayer

Ett väldigt oventenskapligt test. Har en bord[…]

245 Turbo

Bilen har stått ett antal år på […]

Du har nog rätt. De bilder jag sett på […]