- tis 04 mar 2025, 22:06
#1603614
Hej
Jag och grabben försöker få igång hans bil. Den startar inte och det jag kommer fram till är att gnistan är väldigt svag. Den tänder inte till alls. Inte ens på startgas.
Om jag testar gnistan med tändstiftet direkt i tändspolen ser den fin ut. Både mot karossen som jordpunkt och mot motorn.
Men gnistan är nästan obefintlig om jag kollar den efter fördelaren. Vi har bytt tändspole ,rotor ,fördelarlock, tändmodul och alla tändkablar. Provat 2 olika fördelalarlock och 2 olika uppsättningar tändkablar. Men det är likadant. Vi har även kollat så kamremmen inte hoppat men det ser bra ut. Den sitter som den ska.
Det känns som timingen är fel på något sätt. Kan något ha rört sig ändå? Kamdrevet eller något.
Om man ändå utgår från att kamrem osv. sitter rätt vad styr gnistans timing till tändspolen? Det måste ju lira exakt.
Är det vevaxelgivaren som sköter det? Kan den vara dålig så timingen blir fel?
Många frågor . Är jättetacksam för idéer hur vi ska lösa det hela. Mina börjar ta slut.
/Magnus
Jag och grabben försöker få igång hans bil. Den startar inte och det jag kommer fram till är att gnistan är väldigt svag. Den tänder inte till alls. Inte ens på startgas.
Om jag testar gnistan med tändstiftet direkt i tändspolen ser den fin ut. Både mot karossen som jordpunkt och mot motorn.
Men gnistan är nästan obefintlig om jag kollar den efter fördelaren. Vi har bytt tändspole ,rotor ,fördelarlock, tändmodul och alla tändkablar. Provat 2 olika fördelalarlock och 2 olika uppsättningar tändkablar. Men det är likadant. Vi har även kollat så kamremmen inte hoppat men det ser bra ut. Den sitter som den ska.
Det känns som timingen är fel på något sätt. Kan något ha rört sig ändå? Kamdrevet eller något.
Om man ändå utgår från att kamrem osv. sitter rätt vad styr gnistans timing till tändspolen? Det måste ju lira exakt.
Är det vevaxelgivaren som sköter det? Kan den vara dålig så timingen blir fel?
Många frågor . Är jättetacksam för idéer hur vi ska lösa det hela. Mina börjar ta slut.
/Magnus