Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vilka givare styr när elfläkten ska gå igång på en Volvo 960 3.0 -91-93? Håller på att montera en B6304F i en 740 och har kollat lite på just kylfläkten. Elschemat visar att ett relä styr elfläkten med input från två givare(två hastigheter?) och boxen, isåfall borde jag kunna plocka kyl, givare, relä etc. från en 960.

Men efter att ha läst runt lite verkar AC:n vara inblandad i när kylfläkten går, o min motor hade AC men den har jag plockat bort så jag undrar om det kommer bli problem med elfläkten?

// Hugo
Har du någon bild på elschemat? På min S90 -97, som jag tror har lite annorlunda styrsystem, styrs fläkten (låg/hög) helt av ECUn utifrån motortempgivaren i blocket.
ECCn skickar en signal till ECUn för att starta kylfläkten och kompressorn när AC önskas, men kylfläkten borde rimligen funka som vanligt utan den signalen.
Jag har den inkopplad manuellt juni, juli, augusti. I övrigt den avstängd. Men då jag har en 745-a med "höfläkt" också
Så är det lite skillnad. Den tiden den går när när inkopplad är lätt räknade.....
atteatte skrev: fre 28 feb 2025, 18:42 Har du någon bild på elschemat? På min S90 -97, som jag tror har lite annorlunda styrsystem, styrs fläkten (låg/hög) helt av ECUn utifrån motortempgivaren i blocket.
ECCn skickar en signal till ECUn för att starta kylfläkten och kompressorn när AC önskas, men kylfläkten borde rimligen funka som vanligt utan den signalen.
Skärmbild 2025-02-28 205755.png
Skärmbild 2025-02-28 205755.png (153.4 KiB) Visad 1719 gånger
Här är elschemat till just elfläkten. Men kollar man i elschemat för motorstyrningen(Motronic 1.8)går även pin 40 på ECU:n till “High speed sensor A/C” och solenoiden på AC kompressorn, så frågan är om den påverkar när elfläkten ska gå igång?
lennarte skrev: fre 28 feb 2025, 19:39 Jag har den inkopplad manuellt juni, juli, augusti. I övrigt den avstängd. Men då jag har en 745-a med "höfläkt" också
Så är det lite skillnad. Den tiden den går när när inkopplad är lätt räknade.....
Ja man kan ju ha den på knapp, men med tanke på det arbete jag lagt på att få i motorn så känns inte den lösningen aktuell 😅 Kan det stämma det jag hört att det fanns en elfläkt på 740(?) som inte styrdes av boxen?
Ser ut som att 7/38 och 7/40 är tryckbrytare som nog sitter på AC-ledningarna och 4/12 är ECU.
Så som jag tolkar schemat går alltså tryckbrytarna parallellt med signalerna från ECU till kylfläktsreläet och påverkar inte hur ECUn styr kylfläkten om de saknas.
Alltså 7/38 och 7/40 behövs inte alls för att kylfläkten ska fungera om du har reläet och fläkten från 960 och härvan är intakt i övrigt. Så det jag skrev i första inlägget om att ECC ber ECU starta kylfläkten stämmer alltså inte på äldre 960.
Hugo768 skrev: fre 28 feb 2025, 21:03 Men kollar man i elschemat för motorstyrningen(Motronic 1.8)går även pin 40 på ECU:n till “High speed sensor A/C” och solenoiden på AC kompressorn, så frågan är om den påverkar när elfläkten ska gå igång?
Jag gör en kvalificerad gissning att detta är för att ECUn ska kunna koppla bort kompressorn vid höga varvtal, och att det inte har med kylfläkten att göra i övrigt.
Hugo768 skrev:Kan det stämma det jag hört att det fanns en elfläkt på 740(?) som inte styrdes av boxen?
På min är det så. Har både höfläkt och elfläkt som sitter framför kylaren. Den senare styrs endast av en givare i kylaren. Min 745-a är en -88B, senare modellerna har bara elfläkt. Den sitter då bakom kylaren och styrs av motorstyrningen.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]