- tor 27 feb 2025, 08:14
#1603121
Är lambdasonden gammal kan det vara den som behöver bytas. Du får mäta den med multieter så du vet om den fungerar eller inte.
När motorn är kall fungerar inte lambdasonden, och motorn går efter ett protokoll. Sonden måste bli ordentligt varm först. Den har därför elektrisk uppvärmning. Fungerar inte uppvärmningen kan man få köra flera km innan lambdasonden börjar fungera, fungerar uppvärmningen startar lambdasonden inom en km.
Det kan också vara annat, men börja med att radera felkoderna. Kör sedan en runda (någon mil) och kolla felkoder när lampan tänds
2-1-2 = Lambdasondsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen saknas kan styrenheten inte sköta lambda regleringen.
Felkod sätts om signalen är fel (över 1,1 V) eller saknas (0,5 V) 3 minuter efter det att temperaturen överstigit 80 °C.
Felorsak:
Avbrott, kortslutning till spänning i ledningar till lambdasonden.
Kontaktresistans i anslutningar.
Utebliven förvärmning till lambdasonden.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning, kan ge körbarhetsproblem
Detta gör att motorn får för lite bränsle vid fullgas
2-1-3 = Spjällkontaktsignal vid fullast
Villkor:
Spjällkontakten indikerar fullast men styrenhetens information om lastsignalen är för låg för att vara fullast. Felkoden kommer då att sättas om motorn inte befinner sig i startläge eller i ett nödprogram.
Felorsak:
Kortslutning till jord i ledningen till styrenheten.
Fullastkontakten bryter inte.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V