- fre 21 feb 2025, 17:58
#1602622
Halloj
Har skaffat mig en LED-ramp till min 940 för att ha lite större chans att upptäcka älgarna i tid. Har fått den på plats lite halv-tillfälligt för att se så att allt funkar vilket det gör. Har två funderingar:
- Hur har ni satt fast era extraljus? Har en sån här hållare man sätter innanför nummerplåten. Har dragit i montageskruvar som går in i krockbalken, sitter som det verkar stabilt men litar inte på det fullt ut. Ska man borra igenom krockbalken och köra med genomgående skruv + låsmutter istället? Hur långa skruvar behövs isåfall? Tänkte sen sätta några grova buntband som "fånglinor" om det trots allt släpper så kanske man räddar rampen från att bli överkörd i alla fall.
- Inkoppling av det elektriska. Har för tillfället gjort en provisorisk inkoppling av styrströmmen vid strålkastaren, men har också en original-knapp jag ska koppla in. Funderar på om det finns något bra ställe under instrumentbrädan att koppla in styrströmmen på. Är det tex någon kabel till blinkersspaken som är spänningssatt när helljuset är till? Så slipper man ha dubbla kablar in i motorrummet.
Har skaffat mig en LED-ramp till min 940 för att ha lite större chans att upptäcka älgarna i tid. Har fått den på plats lite halv-tillfälligt för att se så att allt funkar vilket det gör. Har två funderingar:
- Hur har ni satt fast era extraljus? Har en sån här hållare man sätter innanför nummerplåten. Har dragit i montageskruvar som går in i krockbalken, sitter som det verkar stabilt men litar inte på det fullt ut. Ska man borra igenom krockbalken och köra med genomgående skruv + låsmutter istället? Hur långa skruvar behövs isåfall? Tänkte sen sätta några grova buntband som "fånglinor" om det trots allt släpper så kanske man räddar rampen från att bli överkörd i alla fall.
- Inkoppling av det elektriska. Har för tillfället gjort en provisorisk inkoppling av styrströmmen vid strålkastaren, men har också en original-knapp jag ska koppla in. Funderar på om det finns något bra ställe under instrumentbrädan att koppla in styrströmmen på. Är det tex någon kabel till blinkersspaken som är spänningssatt när helljuset är till? Så slipper man ha dubbla kablar in i motorrummet.
Kör 240 DL -86 och 960 3.0 -97