Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vetinte
Hej, jag har letat runt på internet som en stolle men hittar inget, jag har en Volvo 740 b230f 91:a som kylarvätskan försvinner väldigt snabbt på det försvinner aldrig allt men väldigt mycket nästan till botten, jag har bytt packningen högst upp vid plastkåpan (har glömt bort namnet) för det rann lite olja/annan vätska där ifrån. Men det har inte löst problemet. Det jag kan tillägga är att mina avgaser är väldigt gråa och mycket rök alltså mycket, den drar också typ 1,8 liter milen, ingen aning om det har något med grejen att göra. Så jag undrar vad det kan vara och hur jag ska börja kolla ser inga läckor på marken.
MVH Elias
av TioTusenKRBil
Uppenbarligen så förbränns kylarvätskan. Blir en av tre grejer kan man väl snudd på garantera. Packning, topp, eller block. Jag hade komptestat (om instrument finns), ryckt toppen, kikat i cylindrarna om det ser nytvättat ut (kommer garanterat göra det), kikat på toppen samt packning om det finns några uppenbara fel (hoppas toppen är sjysst men packningen är slut), samt snabbt i cylindrarna om du på något sätt spräckt ett b230 block där inne (rent av ohört så vitt jag vet i en originalmotor). Sen så blir det väl att köpa ny topppackning samt ev. bultar (mät om de går att sträcka om eller ej). Ser du sprickor i toppen så växer 530 toppar på träd för kaffepengar.
För att vara tvärsäker:
Om du har glykol i kylaren och inte bara kör vatten nu när du fyller på hela tiden, kan du snabbt ta reda på om det förbränns genom att det luktar sött om avgaserna. Går även att kika i expansionskärlet med kemiska tester om det kommer avgaser, men det är bara att se om det bubblar utöver lite "luftning" vid gaspådrag med öppet lock annars.
av Vetinte
Hej, finns det något smidigt sett att kolla om det är topplockspackningen för det är lite jobbigt att byta den utan att det är den, det jag vet är att mina avgaser är väldigt gråa och att efter man har startar bilen och ska öppna kylavätskebehållar locket så är det som man öppnar en kolsyre flaska, det liksom börjar pysa och om man har mycket i behållaren så bubblar det över.
Du kanske skrev det men om man ska kolla i cylindrarna måste man ta bort allt då, kanske dum fråga men lika bra att fråga.''

ignorera det här medelandet jag råkade skicka det och vet inte hur man tar bort det
Senast redigerad av 1 Vetinte, redigerad totalt 0 gånger.
av Vetinte
Hej, finns det något smidigt sett att kolla om det är topplockspackningen för det är lite jobbigt att byta den utan att det är den, det jag vet är att mina avgaser är väldigt gråa och att efter man har startar bilen och ska öppna kylavätskebehållar locket så är det som man öppnar en kolsyre flaska, det liksom börjar pysa och om man har mycket i behållaren så bubblar det över.
Du kanske skrev det men om man ska kolla i cylindrarna måste man ta bort allt då, kanske dum fråga men lika bra att fråga.
Undrar bara nu men kan det här göra så att bränsleförbrukningen har blivit så hög. Vill bara säga att jag redan har bytt ventilkåpsförpackningen så det borde ju inte vara så många grejer det kan va kvar nu.
av TioTusenKRBil
Ventilkåpan har inget med kylarvätskan att göra.
Ja, det finns kemiska kit du kan köpa som kollar om det kommit avgaser i kylsystemet. Det kommer alltid pysa om du öppnar ett system som är trycksatt (dvs gått nyligen). Öppnar man ett varmt system så finns det risk att kokhet vätska kommer över en, speciellt om man inte har expansionstank.

Om bilen stått några timmar kall kan du öppna kärlet, lukta (luktar det avgaser är det garanterat paj), sen starta bilen och kolla hur mycket det bubblar. Det ska bubbla ytterst lite (typ avslagen cola) eftersom det luftar systemet, MEN är det som en jacuzzi så har du avgaser in i kylsystemet. Luktar du på avgaserna bak på bilen, lite professionellt, så kan man konstatera att glykolen förbränns om det är en söt lukt.
Cylindrarna kan du kika i om du tar bort tändstiften och drar in en kamera typ. Dock är det väl något man gör för att kika om blocket är paj. När du rycker toppen kommer du förmodligen se att cylindrarna är "rengjorda" av ångtvätten de fått när kylarvätskan bränts (om det nu är dålig packning/topp).

Byta topp på en b230 är faktiskt riktigt enkelt. Kolla en youtube video bara och se till att du är försiktig med bultarna på avgassidan om det är rostiga. Dra inte loss allt bara utan lirka på muttrarna till de går fritt över pinnbulten (blir det segt så får man dra in/ut ett tag) samt behandla med värme (du kan starta bilen för att värma upp grenrör t.ex. men bränn dig ej) och smörj.

Låter det här jobbigt så kan du alltid åka till verkstad där de kan provtrycka kylsystemet. Då hittar man nog rätt snabbt läckage (är väl ett 5 minutersjobb på en 740). Kit för detta kostar dock rätt mycket så det är inte så vanligt att folk har hemmavid (oftast några tusenlappar för ett så niche trycksystem).
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var det inte nån här som hade gjort om ett gammalt tändstift så det gick att koppla tryckluft till en cylinder i taget och se om det bubblar i exp-kärlet.. Låter smart :-)
Man får ju förstås vrida vevaxeln så att kolven i den cylindern man tänker trycksätta står i övre dödläget med stängda ventiler.
Användarvisningsbild
av Erik Å
TioTusenKRBil skrev: tis 11 feb 2025, 21:26 Då kan man lika gärna skicka på en handpump på ett moddat expansionskärl-lock med manometer och se om trycket håller sig.
Men då vet man ju bara att det läcker någonstans, inte var :-)
av Vetinte
Jag har nu konstaterat men hjälp av vad du har sagt att det är topppackning och har beställt delar men när jag kollar YouTube videos om det så säger dom att man måste för det första tömma allt vatten, är det nödvändigt om man ändå int har något i kärlet? Och byta blockbultar och sen lämna in den på slipning, går det att slipa hemma? Kan tillägga att det är en EPA så den behöver inte det dyraste av det dyraste direkt.
Användarvisningsbild
av lennarte
När du skrapar och putsar rent block och topplock blir det en massa skräp ner i kylkanalerna så du måste ändå spola rent. Tänk bara på att koppla bort slangen till värmeelementet så du inte får in skräp där. Planslipa behöver du inte göra om inte motorn kokat våldsamt. Mät med en stållinjal och blad mått. Volvos toleranser är ganska generösa.

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiva[…]

Samma läge här. C30 -08 2,0d Bytte batt[…]