Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
Hej!

Har en fin 945 -94 i standardutförande utan turbo och ABS.
Nu har den gått ca 34000 mil och hastighetsmätaren har lagt av.

Den kan ibland hoppa igång en stund för att sedan ge upp igen. :-(
Från början när felet uppstod, kunde jag knacka på mätaren och den gick igång och funkade tills jag stängde av motorn.
Nu är den inte samarbetsvillig alls. Men tidigare jag kunde påverka den med att slå på instrumentet, så är inte felet i givaren i bakaxeln utan i själva instrumentet. Tankmätaren har inte funkat sedan jag köpte bilen, men nu kan den gå upp till halv tank vid start för att sedan gå mot tom efter någon minut igen. :-/

Har förstått att dessa bilar 740 och 940 har liknande problem med hastighetsmätare där en lödning tycks vara problemet.
Vore tacksam om någon har en bild på kretskortet för en 94a så jag vet vilken lödning som behöver åtgärdas.
Jag har gjort den operationen på min -91a med framgång, det är dock inte så "enkelt" som att det är en lödning på kretskortet på baksidan av själva instrumentet (det blå) utan det är inne i själva hastighetsmätaren som måste plockas ur kombinations-instrumentet och plockas isär, i mitt fall bytte jag samtliga elektrolytkondensatorer om hade blivit dåliga o läckt, pillrigt som attan med 3 år senare funkar den fortfarande. Nu är min -91 o just -91 o -92 var ju notoriska för fallerande hastighetsmätare, men kan vara samma även på din -94 men kan även skilja mellan årsmodeller i alla fall är själva instrumenten inte utbytbara de årsmodellerna
Här är en guide (dock på engelska) på hur de fixade en mätare: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electr ... Repair.htm
//Chris72
Chris72 skrev:Nu är min -91 o just -91 o -92 var ju notoriska för fallerande hastighetsmätare
91-92 var notoriska för trasig kretsfolie, den blå flexibla skiten... Övriga fel, såsom kondensatorer på modulerna, är relevanta oavsett årsmodell. :-)
Mig veterligen var det enbart tempmätaren som blev "uppdaterad" genom åren, men då endast genom att några komponenter som tidigare satt på kretsfolien, flyttade in i modulen istället. Resterande moduler är exakt samma "skit".

Däremot skiljer sig ju hastighetsmätarna beroende på om man hade ABS(48 impulser/varv) eller inte(12 impulser/varv).
Tankmätaren är den som inte är kompatibel mellan de olika instrumenthusen. Det går inte att flytta en nyare mätare till ett äldre hus utan att byta tankarmaturen, men läste att det är en del som bytt några ytmonterade komponenter på kretsfolien för att få det att fungera, kan mycket väl vara samma för tempmätaren med, både tank o tempmätarna har ju uppdaterats ett otal ggr under åren på 7/940
av P165B
Tack för info om bristerna i lödningar och kretskort :-)

Då jag inte är någon som är speciellt kunnig i finelektronik, så kan det nog vara värt att få mätaren genomgången av Jige instrument. Då bilen är fin och jag kommer att ha kvar den i många år, så kan det vara värt att mätaren fungerar både för att kunna besikta och hålla rätt hastighet.

Jag har också en 945 -95 llt med rasad konverter till automaten. Kanske kan låna det instrumentet när jag skickar iväg mätaren som är felande. Borde passa?
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig,[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]