Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matti00
Har nu ett sådant problem att min kupéfläkts lager gav upp i min 740 -90, efter att fläkten blev hårdare att snurra så brann motståndet upp så fläkten är full fart eller ingenting, här i Finland hittar man en ny fläkt för cirka 3000kr, men min fråga är nu den att en jag kontaktade för att be om en fläkt påstod att man kan lägga v70 mk1 fläkt i en 740? Kan någon som gjort eller vet hur detta skulle funka kunna berätta hur. Min 740 har fläkten som är skruvad in i en burk och har en skruv som lås. Trodde jag hittade rätt på skroten idag men den var en annan model som skruvas fast med 3 bultar.
Har man tid, lust och intresse så går det i dom flesta fall att ta isär motorn och smörja upp bussningarna. Oftast är där kol kvar, det är oljan i dom självsmörjande bussningarna som tagit slut.
Viktigt för bra funktion är att minuskabeln till fläkten är ordentligt ansluten. Både på motorn och i karossen.
Användarvisningsbild
av Chris72
Så sant, min kupefläkt i 760 turbon jag hade började låta illa, trots bara 15000mil, plockade bort den, den fina hederliga modellen i metall, gick lätt ta isär smörjde bussningarna med vanlig symaskinsolja, den höll tyst sen så länge bilen levde och ofta håller original-fläktmotorn mycket högre kvalitet än eftermarknads utbytes.
Bytte ut originalet på 945an efter närmare 40000mil, men den var så slut att det inte gick att fixa, kolen hade totalt försvunnit o fjädrarna hade svarvat ner kommutatorn. Köpte en eftermarknadsfläkt som började låta illa bara efter ett par år o bara massa plast så gick inte ens få isär hel, så fick byta igen o den funkar.
//Chris

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]

Xc60 Polestar MY2023 saknar BLIS

Min har som tur 360. Jag trodde att om bilen har[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

Xc60 Recharge uppgradering

De uppdaterade modellerna har 350hk (T6) eller 455[…]