Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, felsöker en 940 1994 där tankpumpen inte går, tänkte byta pumpen först men tänkte jag testar med 12V först i rosa och svarta kabeln, och pumpen gick.

Kollade säkring 11 som var hel, och när jag skulle dra ut bränslerelät så satt den inte fast över huvudtaget, bara nedstoppad i hålen. Tog lös säkrings/relähållaren och det fanns inga kontakter på undersidan, hittar inget som skulle suttit där heller. Se bild, kladdat rött där relät satt.

Relät ser ut att vara en begagnad del från en 745 -90 (står med tusch) så verkar som nån annan än jag felsökt. Kan nån förklara vad som är felet, finns reläer nån annanstans? För övrigt lyser även lambdalampan som verkar använda samma säkring/relä?
Bilagor
IMG_3355.jpeg
IMG_3355.jpeg (749.12 KiB) Visad 800 gånger
Huvudsäkring för insprutningen och huvudbränslepumpen är säkring 1. Säkring 11 är även för lambdasonden (uppvärmningen) och tankpumpen. Både huvudpumpen och tankpumpen går på samma utgång på reläet, 87/2. Underdelen på reläet måste ha lossnat och finns där under annars har bilen inte varit körbar förut. Ganska enkelt att plocka ut hela elcentralen och vända på den så har du säkert relä fästet där.
Visade sig att jag blev lurad, det vita reläet är bara för turbomodeller, denna modell har det blåa relät näst längst till höger, samma till pumpen under bilen, så det jag hörde när jag matade 12v var pumpen under bilen som startade. Nåväl, nu är tankpumpen bytt och allt fungerar som det ska👍
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig,[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]