Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe
Tjena. Vet att det finns en annan tråd som hade det här problemet, men det hjälpte inte mig.

Problemet: Bilen går bra när den är kall, men när den blir varm så faller tomgången ca 400 rpm och den blir ryckig och orkar inte under 2500 rpm, testade som i den andra tråden att byta bränslefilter, utan resultat.
Kollade tändningen när tomgången fallit och den visar typ minus 10 grader, så då förstår jag varför den går dåligt under 2500 rpm.
Jag kan däremot inte hitta felet. Har lossat diverse kablar till de flesta kontakter och ventiler utan någon skillnad. tändstift och filter är ok.
Är det någon som vet vad som felas denna motor?
av Ebbe
Har du justerat tändningen, eller står den fortfarande på 10grader efter?
Ebbe
av Tobbe
När varvet är normalt så är tändningen korrekt, det är endast när varvet fallit som den visar typ minus tio.
av Tobbe
Är det ingen som har någon ide eller som har haft samma problem, och vet vad som kan vara fel.

Sparkz, har du koll på vad detta kan va, har fått bra hjälp från dig tidigare.

Hilfe.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har tittat i den här tråden flera gånger och kliat mig i huvudet...

Det sitter en mikrobrytare på spjällhuset, är den rätt justerad?
av Tobbe
Vart på spjällhuset sitter denna mikrobrytare och hur ställer man den?

Kom att tänka på den andra tråden som hade samma problem och fick det avhjälpt genom att byta bränslefilter. kan det ha något med att motorn får för lite soppa, jag bytte också filter, men det funkade inte på min bil.Tänkte som så att knacksensorn sänker tändningen, har en 92 graders termostat i, i och med att motorn är varmare i samband med lite bränsle = spontan antändning av bränslet. En toeri. 88 graders termostat + fetare blandning = avhjälpt fel?

Hur vet jag om vattenpumpen är kass om inte temp mätaren funkar?

Sorry om det låter lite rörigt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Orsaken verkar ju vara att tändningen ramlar ner till 10 grader efter, jag har för mig att det gör det precis när man lägger på gasen. Därför funderingen på mikrobrytaren. Titta runt gasspjället, den sitter så att armen på spjällaxeln trycker på den i tomgångsläge. Är det tyst runtomkring kan du höra att den klickar precis när spjället börjar öppna.
av Tobbe
Ok, skall kolla på det.
Återkommer med svar.
av Tobbe
Kan inte se någon mikrobrytare, än mindre höra nåt.
Fram vid armen sitter det en skruv som man förmodligen ställer spjället med, är det där nånstans, eller vart sitter den.

Har märkt att problemet uppstår relativt oregelbundet.
Kör jag på motorvägen kan jag köra flera mil utan att problemet uppstår.
av Tobbe
Ingen som vet?

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]