Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jimjohn3
#1596662
Hej,

Har en 740 med B230F med LH 2.4 nu, har en B230A liggandes som ja hade tänkt fixa o slänga i men undrar då hur jag gör med vevaxelgivare boxar osv, om någon har ett bra svar på hur jag lättast gör denna konvertering:)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596684
Enligt gällande regler så får du bara byta till en exakt likadan motor. Så i detta fall måste du flytta med allt från den gamla motorn. Vevaxelgivaren sitter med 2 st skruvar i blocket (får kanske borra och gänga) och svänghjulet får du flytta över. Vet ej om du har pluggade hål i topplocket och blocket för knacksensor, tempgivare för motorstyrningen m.m. Har inte gjort bytet själv, men det kommer säkert fler svar.....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1596742
lennarte skrev:Enligt gällande regler så får du bara byta till en exakt likadan motor.
Nope. Fel. Och har varit fel läääänge. Det är väl en 15 år sen dom ändrade reglerna, men redan innan dess var det halv-fel, Skillnaden var att innan var det åldersgräns -87("88A"), nu är reglerna åldersgräns -93(-99 för diesel), dvs alla 740is omfattas av dom reglerna.

Däremot måste motorn man byter till ha lambdasondstyrning och katalysator, och vara i orginalutförande(så gott det är möjligt, en T5a t ex får ha kortat 960-tråg och annat grenrör och sånt för att motorn ska passa, men inte något extra utöver sånt).
Så byta till en motor som saknar dessa är absolut otillåtet. Kryphålet, som man kan kalla det, är att man ska byta till en motor som är mer miljövänlig än den gamla.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596757
Lucif3r skrev: lör 07 dec 2024, 19:21
lennarte skrev:Enligt gällande regler så får du bara byta till en exakt likadan motor.
Nope. Fel. Och har varit fel läääänge. Det är väl en 15 år sen dom ändrade reglerna, men redan innan dess var det halv-fel,
Det har aldrig varit tillåtet att montera i en förgasarmotor i en bil som är/var försedd med katalysator. Om jag fattade rätt ville TS montera i en förgasar motor istället för en motor med katalysator.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1596765
Det är det ingen som sagt heller, du sa dock att han enbart fick byta till en exakt likadan motor(B230F) - vilket är helt fel ;-)

...... Dessutom går det utmärkt att byta till förgasarmotor också............ Om bilen är äldre än -77. Eller om det var -76.... nånstans därikring iaf...
av Amarace
#1596767
Lucif3r skrev:Det är det ingen som sagt heller, du sa dock att han enbart fick byta till en exakt likadan motor(B230F) - vilket är helt fel ;-)

...... Dessutom går det utmärkt att byta till förgasarmotor också............ Om bilen är äldre än -77. Eller om det var -76.... nånstans därikring iaf...
Det är bara 75 och äldre du kan byta relativt fritt på, 76 och nyare ska vara avgascertifierad (förr kunde man byta ganska fritt så länge man satte i en avgascertifierad motor helt original med intygad komponentkontroll, men nu görs inte det sedan ett antal år).
Men det är ju helt ovesäntligt, eller tycker du en 740 är av årsmodell 75 och äldre?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1596806
Amarace skrev:Men det är ju helt ovesäntligt, eller tycker du en 740 är av årsmodell 75 och äldre?
Absolut inte, poängen jag försökte få fram var att kravet exakt samma motor är ett felaktigt påstående, och har varit i evigheter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596823
Lucif3r skrev: sön 08 dec 2024, 17:37
Amarace skrev:Men det är ju helt ovesäntligt, eller tycker du en 740 är av årsmodell 75 och äldre?
Absolut inte, poängen jag försökte få fram var att kravet exakt samma motor är ett felaktigt påstående, och har varit i evigheter.
Det fanns en tid (efter 1976) när det var så. Det var inte förren man kunde sätta i en godkänd katalysator renad motor (slutet på 80-talet - början på 90 talet) som det blev tillåtet att byta till en motor som inte var exakt likadan.
Men att sätta i en förgasarmotor förklädd till en insprutningsmotor är nog dömt att misslyckas.
av Amarace
#1597118
lennarte skrev: Det fanns en tid (efter 1976) när det var så. Det var inte förren man kunde sätta i en godkänd katalysator renad motor (slutet på 80-talet - början på 90 talet) som det blev tillåtet att byta till en motor som inte var exakt likadan.
Men att sätta i en förgasarmotor förklädd till en insprutningsmotor är nog dömt att misslyckas.
Nä, det har varit tillåtet långt innan katalysatormotorer kom, som jag skrev. Kravet var en avgascertifierad motor med intyg om godkänd komponentkontroll . Så var det ända till runt 2005-2010, sen lämnade inte Volvo ut såna intyg längre. Har själv gjort en sån regbesiktning (byte från B21A till B23E i en 240) en gång i tiden.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1597125
Jag jobbade vid denna tid med en bilhandladlaresom som importerade bilar, främst större Mercedes från Tyskland. Det blev tvärstopp 1976 och han höll på att kursa. Enda möjligheten var att hitta en bil som var såld i Sverige och använda den motorn i den importerade bilen. Säger sig själv hur detta funkade. Fanns inte en chans att få igenom en bil där motorn inte var i original. Just detta blev lättare på 90-talet när det blev tillåtet att såtta i en katalysatorrenad motor i dessa förgasar bilar, eller hitta en Exakt likadan motor.
Skrevs i tidningarna bl.a om bilägare som kört i flera år med sin bil och plötligt fick körförbud för där var "fel" motor. Det jag kvar i minnet var en som köpt en beg. Volvo 340 med en B21 motor, original satt där en B19. Hur det gick för honom vet jag inte, men han rekommederades att skrota den.......

Nej, den antar ett medelvärde och går p[…]

Tack för svar :-) Hur tolkar man detta, f[…]

Övermil i serviceavtal?

Om du läser genom ditt avtal så bö[…]

Själv gjorde jag så här; 20170130[…]