Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1593342
Har nu (äntligen) fått "tummarna ur (🫣) och ska byta bromsslangarna fram som Bilprovningen hade synpunkter på. Har även köpt repsats och glidpinnsats till oken fram. Klosssrna är nya sedan i våras.
Givetvis strulade det direkt. Nipplen till bromsslangen höger sida var redan runddragen så jag fick kapa nippeln och bromsrör med vinkelslip. Har både koniningssats och nipplar "på hyllan", så det var inget problem. Har en liten 125 mm vinkelslip och 0,9 mm tjocka kapskivor så det gick bra. Några bilder, fortsättning följer i morgon.
20241028_170110-COLLAGE.jpg
20241028_170110-COLLAGE.jpg (1.12 MiB) Visad 15806 gånger
20241028_185239-COLLAGE.jpg
20241028_185239-COLLAGE.jpg (1.12 MiB) Visad 15806 gånger
av errim
#1593401
Bra jobbat o bra bilder! Ja verkligen dags att byta slangar.
Behöver väl vara ett smidigt koningsverktyg för att kunna kona på plats? Vilket koningsverktyg använder du?

MVH, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1593403
Detta har jag haft i säkert 40 år, kanske längre. Funkar (och är gjort för) stålrör också. Här sitter fökopprade stålrör, original sedan 1988......
IMG_20241028_140359.jpg
IMG_20241028_140359.jpg (2.77 MiB) Visad 15445 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1593520
Igår var det svapplockning, men idag har jag fortsatt. Kolvarna i oket var inte lika bra på denna sidan, borde nog varit 2 st nya kolvar..... Den på bilden var betydligt sämre än den andra. Ny nippeln på bromsröret, funkade bra med längden fast röret blev lite kortare (12 - 15 mm). Fyllt på ny bromsvätska och ska ut nu efter middag och hissa upp bakänden också. Ska montera på vinterhjulen, men före det ska jag byta bromsvätskan i bakre kretsen också. Sedan kör vi 18 månader till. Då är det dax för besiktning igen 😁😁
20241030_122731-COLLAGE.jpg
20241030_122731-COLLAGE.jpg (1.47 MiB) Visad 15326 gånger
av atteatte
#1593526
En kolv på min brukis-vw såg likadan ut när jag började få anliggning på en bakbroms pga. föregående ägare hade knölat ihop damasken vid byte av bromsbelägg. Putsade av den och den gick typ exakt ett år innan det började ligga på igen.
Går det få tag i nya ok eller renoveringssatser till dessa? Frambromsar är väl värt att vara lite noggrannare med än bak :-D
Användarvisningsbild
av MartinS
#1593545
Bra jobbat, dom gamla slangarna var inte mycket att hänga i granen...

Dom kolvarna blir nog gärna utbytta, om de finns att få tag på brukar de inte kosta så många kronor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1593554
MartinS skrev: ons 30 okt 2024, 14:30 Bra jobbat, dom gamla slangarna var inte mycket att hänga i granen...

Dom kolvarna blir nog gärna utbytta, om de finns att få tag på brukar de inte kosta så många kronor.
Ska kolla runt lite. Där är nya klossar nu (sedan i våras) så det är något år tills skadan kommer upp till tätningen. Gamla klossarna var inte "helslut" men skadan var närmare tätningen då. Det läckte inget och där var ingen anliggande broms, varken nu eller då.
Kolvarna hade inte ett märke på på vänster sida. Men båda på höger sida, den på bilden var mycket värre än den andra kolven. Skulle ut och provköra, dock hade batteriet blivit helt tomt........ Förmodligen laddade jag mobiltelefonen jag har som trippmätare för att hålla koll på bensinen i tanken. Det är en del saker dom slutar fungera när bilarna blir gamla....☹️☹️
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1593558
Mekster och Trodo brukar sälja kolvar och packningar i olika dimensioner och prisklasser, rätt billigt ändå :-)
Fyllde efter med fel motorol

Bränsleförbrukningen lär bli aninge[…]

Kondens/imma framlyktor

Har man väl fått in fukt i lyktorna &au[…]

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog has[…]

Ändrör bakre ljuddämparen

Sätt dit ett rakt rör utan dämpare […]