Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
En gammal jobbarkompis hörde av sig, motorfelslampan lyser. Han kopplade loss batteriet och lampan var släckt ett tag, sedan tändes den igen. Jag läste av felkod 1-4-2 (hål 2 tändsystem)
"1-4-2 = Fel i styrenhet (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten kontrollerar att de interna signalerna i styrenheten är korrekta. Om styrenheten upptäcker att så inte är fallet sätts felkoden 1–4–2.
Felorsak:
Styrenhetsfel.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom."
.
Kan det vara fukt och ärg? Där är ett rosthål i plåten framför vindrutan, ovanför där styrenheten sitter. I alla fall sitter styrenheten på min 745-a där under
av TioTusenKRBil
Kan väl vara tändboxen som har något elfel? Kan du inte testa att byta den med en fungerande som man lånar (sitter över förarens fötter)? Det är ju lätt och testa OM man har en reserv.
Användarvisningsbild
av lennarte
TioTusenKRBil skrev: Kan du inte testa att byta den med en fungerande som man lånar (sitter över förarens fötter)?
Det år en gammal jobbarkompis som har den som andrabil. Kör inte så mycket med den, han handlar med antikviteter på fritiden och använder den enbart till det.
Bilen är nybesiktigad med anmärkning och går som den allttid gjort. Han är bara irriterad på lampan som lyser. Då vet jag att den sitter på samma ställe som 740, och är hyfsat lätt att byta. Eller plocka ner och kolla på. Nästa besiktning får han kanske ombesiktning för rostig tröskellåda, dom mätte med tumstock och det är bara 20 cm kvar till ombesiktning. Det är (förmodar jag) en speciell box för FK motorn (kanske FT?)
av TioTusenKRBil
Tror tändboxen lär gå att flytta rätt så fritt, iaf i detta fall. Med det sagt är det ju lika många turbos som sugisar på skroten (iaf vid mig).
1-4-2 är ju ett internt fel innuti boxen och det testas vid varje start. Allt man vill göra är alltså att byta tändbox > nolla koder > starta bilen > kolla kod. Om koden kvarstår är felet någon annanstans, annars är det något fel innuti tändboxen. Detta är väl det "enklaste" sättet att kolla på enligt mig men då har jag också någon tänd och bränslebox liggandes redan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ok, tack så länge. Han hör väl av sig igen om han vill ha mer hjälp

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]