Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av emmeman
#1589717
Hejhej! köpte nämligen en 744 från 87 med b230f. efter en stund av att köra runt så började hastighetsmätaren glappa, den hoppade upp och ner å blev bara värre och värre tills den dog. nu har ja köpt ett till mätarhus från en 87 med 3 stift (likadant), MEN! den hoppar också, kablarna vid kontakten till bakaxeln är fina men har inte kollat dem nå längre. finns de en skarv någonstans som man borde kolla? eller är det något i bakaxeln? eller något jordfel kanske? och vart går jorden från mätarvuset? DESSUTOM så när ja hade det gamla mätarhuset så funkade alla varningslampor dvs lambdasond, parkeringsbroms osv osv, men när ja kopplade in det nya så funkqr bara laddlampan, oljelampan samt hellyse. hjälp mig tacksam för alla svar!

VDO 3 stift 744 1987
kanske värt att nämna att jag körde stumt i 2 veckor sen gav den upp
Användarvisningsbild
av lennarte
#1589830
Köra "stumt" är inge bra, varken för bil eller förare. Förmodar att det är en A-traktor annars hade nog bilen varit skrot, väghållningen är likamed 0 över c:a 50 km/tim. I så fall hade jag börjat med att kolla om tändspolen får spänning.. Den förlorar ju spänningen om hastighets regulatorn på något sätt går sönder.
av emmeman
#1590623
va? hastighets regulatorn funkar! det är ju en blandad version med att den både bryter på varv & hastighet. då hastighets signalen dör så bryter den på ish 1200 varv vilket på 3an i min bil blir 30. jag vill bara fixa min hastighetsmätare, bilen funkar ju som den ska

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]